Friday, January 6, 2017

Shahrir Samad dilantik pengerusi Felda baharu

 | January 6, 2017
Beliau menggantikan Isa Samad yang tamat tempoh perkhidmatannya tetapi akan terus memegang jawatan sebagai pengerusi FGV.
Shahrir-Samad_felda_600
KUALA LUMPUR: Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) melantik Ahli Parlimen Johor Bahru, Tan Sri Shahrir Abdul Samad sebagai pengerusi baharunya selaras dengan hasrat kerajaan untuk memperkukuhkan dan memantapkan lagi kepimpinan badan tersebut.

Shahrir menggantikan Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad yang tamat tempoh perkhidmatannya sebagai pengerusi tetapi akan terus memegang jawatan sebagai pengerusi Felda Global Ventures Holdings Bhd, kata Felda dalam satu kenyataan, disini, hari ini.

“Di bawah penyusunan ini, adanya pembahagian tanggungjawab iaitu terhadap kebajikan dan sosio-ekonomi peneroka, dan perniagaan Feld,” kata lembaga tersebut.

Sementara itu, Datuk Seri Najib Razak berkata, pelantikan Shahrir bertepatan kerana mempunyai pengalaman luas dalam pentadbiran kerajaan dan pernah menjadi menteri di 3 kementerian.

“Saya yakin beliau dapat meneruskan segala usaha yang sedang dibuat bagi mensejahterakan lagi warga Felda”, katanya dalam kenyataan hari ini.
Menurut Najib, Shahrir pernah menyandang jawatan pengerusi Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) dan pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) yang bertanggungjawab mengaudit ketelusan badan-badan kerajaan.

Perdana menteri dalam kenyataan itu turut mengucapkan terima kasih kepada Isa terhadap sumbangannya kepada Felda sejak memegang jawatan itu pada 2011.
Najib berkata di bawah kepimpinan Isa, Felda menjayakan banyak aktiviti kemasyarakatan serta program-program bagi meningkatkan kualiti hidup peneroka dan keluarga.
FMT

No comments:

Post a Comment