Saturday, February 4, 2017

Baru berumur 17 tahun, dia dah bunuh 30 Orang

  4 Februari 2017 
 
Policia Cali/Mirror Dua orang anggota Polis Cali mengapit Frijolito, remaja yang diyakini sudah melakukan 30 pembunuhan terkait geng dadah

BOGOTA  - Polis Kolombia menangkap seorang pembunuh sebuah kartel dadah

Meski baru berusia 17 tahun, polis  meyakini pemuda yang hanya dikenal dengan nama panggilan Frijolito atau Kacang Kecil sudah membunuh skurang-kurangnya 30 orang.

Berdasarkan hasil penyiasatan polis , Frijolito melakukan pembunuhan pertamanya ketika dia baru berusia 12 tahun.

Pasukan khas polis sudah melacak keberadaan Frijolito selama empat bulan di Cali, kota yang terkenal dengan kartel penyelundup dadah

Setelah penyelidikan dan pelacakan yang melelahkan,  polis  berjaya menangkap si Kacang Kecil dan memamerkan sang buruan kepada publik.

Polis  meyakini, nama Frijolito yang digunakan sang pembunuh diambil dari sebuah novel Kolombia tentang seorang pembunuh upahan.

Menurut kepolisian, remaja ini adalah pemimpin sebuah geng narkotika bernama Los del Ave.

Aksi terakhir si Kacang Kecil diyakini adalah pembunuhan ganda di sebuah pusat perbelanjaan di kota Cali pada September tahun lalu.

Dalam rakaman kamera CCTV di pusat perbelanjaan itu, seorang pemuda yang mengenakan tutup kepala berwarna hitam menembak seorang lelaki di depan sebuah toko perhiasan.

Tak hanya itu, pemuda tersebut juga membunuh seorang penjaga keselamatan yang mencuba mencegahnya melarikan diri.

Hugo Casas, ketua Polis Kolombia, mengatakan, dengan ditangkapnya si pembunuh maka kota Cali kini terbebas dari orang berbahaya.

"Dia setidaknya telah melakukan 30 pembunuhan. Kami akan terus mencari dan menangkap rakan-rakannya," ujar Casas.

Saat ini, untuk sementara, Frijolito ditempatkan di pusat rehabilitasi anak-anak, tetapi akan segera dipindahkan ke penjara saat dia berusia 18 tahun.
 Sumber:KOMPAS.com

No comments:

Post a Comment