Saturday, February 4, 2017

Gila! Lelaki Bakar Mantan Kekasih Yang Sedang Tidur Hidup-Hidup

3/2/17

Ilustrasi. Dibakar hidup-hidup. (Foto: Shutterstock)
Ilustrasi. Dibakar hidup-hidup. (Foto: Shutterstock)

GWERU – Seorang lelaki di Zimbabwe mengaku tidak bersalah atas tuduhan pembakaran dengan sengaja dua wanita di Gweru. Kepada hakim, lelaki berumur 43 tahun itu meyakinkan, dirinya terlalu mabuk dan tak sedar ketika menuangkan minyak ke kamar korban.
“Saya memiliki masalah serius sejak 2014. Setiap kali minum bir, saya akan hilang akal,” ujar Garikayi Zvawanda, seperti dikutip dari News24, Jumaat (3/2/2017).

Kisah bermula ketika Zvawanda sedang mabuk berat. Dia merasa patah hati malam itu. Dia yakin kekasihnya, Sibanda Nancy Loraine Sibanda, meninggalkan dirinya kerana lelaki lain. 

Ia pun mendatangi kamar kekasihnya dan mulai menyiramkan 9 liter minyak ke sekeliling ruangan. Ketika kejadian, Sibanda sedang tertidur pulas bersama anak saudara perempuannya, Cynthia Hlabangana. Ketika api membesar, mereka tak sempat  untuk menyelamatkan diri. 

Keduanya cedera parah. Untunglah insiden ini cepat dilaporkan dan mangsa  dikejarkan ke rumah sakit. Namun sayang, maut tak dapat ditolak. Sibanda dan Hlabangana terpaksa menyerah pada takdi. Sibanda meninggal pada 4 Disember 2016 dan keponakannya menyusul dua hari kemudian. 

Sebelumnya, kes serupa pernah muncul di mahkamah Zimbabwe. Seorang lelaki berusia 19 tahun di Bulilima terbukti melakukan usaha pembunuhan dan perusakan bangunan, setelah membakar rumah pacarnya yang dituding telah menularkan penyakit seksual padanya.
Pacarnya, Mercy Ndlovu membantah tuduhan Victor Mpofu. Kes ini ditangani oleh Mahkamah Negeri Plumtree setahun lalu

No comments:

Post a Comment