Thursday, February 16, 2017

Lelaki dipenjara kerana tinggalkan 2 anaknya di dalam kereta demi ke Pub

  15 Februari 2017 

 
 10 kereta nasional. ©2014 Otosia.com
 Samuel Thomas Marsland (25), bapa dua orang anak asal GB ini ditahan polis . Dia langsung dipenjara kerana meninggalkan dua anaknya di dalam kereta, ketika cuaca panas.

Dua anak Marsland, masing-masing berusia satu dan dua tahun, ditinggal begitu saja dalam kereta. Ayah muda ini pergi ke pub kala dua puteranya kepanasan di dalam kenderaan mereka.

Dilansir dari metro.co.uk, Rabu (15/2), Mahkamah Tinggi Stockport menjatuhkan hukuman 16 minggu penjara untuk Marsland. Dia didakwa melakukan penelantaran anak akibat insiden tersebut.

Peristiwa ini terjadi pada 23 Ogos tahun lalu, namun keputusan hukumannya baru dikeluarkan kelmarin. Selain mendapat hukuman penjara, Marsland juga mendapat larangan memandu selama tiga tahun, kerana membawa kereta tanpa lisens  dan menduma tanpa  insurans .

Pada 23 Ogos 2016, Marsland meninggalkan dua anaknya di dalam kereta. Padahal, kala itu temperatur udara mencapai 26 darjah celcius.

Meski cermin kereta di buka, saat ditinggalkan, namun kedua anak Marsland tetap berkeringat. Hal ini membahayakan nyawa dua   bayinya tersebut.

Polis mengatakan Marsland  ingin lari, namun berhasil ditangkap usai sedar kunci keretanya tertinggal di dalam bar.

"Ketika ditinggalkan sendirian di dalam kenderaan, anak-anak kecil dapat dengan mudah cemas dan stres, dan tentu saja berbahaya kerana suhu udara sangat panas saat itu. Sebagai orang tua, Marsland sudah menempatkan anaknya dalam bahaya. Kami selalu menasihati para orangtua untuk peduli dan tidak meninggalkan bayi,   atau anak kecil sendirian, baik di rumah maupun di kenderaan," tutur  polis  setempat. [tyo]
 Sumber:Merdeka.com

No comments:

Post a Comment