Sunday, February 19, 2017

Potret Kim Jong-nam semasa nazak:

19/2/17

Kim Jong-nam. ©REUTERS 
 New Straits Times menunjukkan gambar Kim Jong-nam, 45,  selepas diracun.
Di halaman utama, terlihat  lelaki itu duduk merosot dengan mata setengah tertutup. Foto diambil sebelum dia dibawa ke rumah sakit dengan ambulans, dan meninggal dalam perjalanan.

Dikutip dari Sky News, Ahad (19/2), saudara tiri pemimpin Korea Utara ini meninggal  akibat diracun. Racunnya disebut-sebut 1,200 kali lebih mematikan daripada Sianida.

Pembunuhan terhadap Jong-nam dipercayai dilakukan atas arahan Pyongyang. Hal ini diungkapkan Korea Selatan, dan mengatakan dua pembunuh wanita meracuninya, kemudian mereka lari dengan teksi.

Akibat insiden ini, empat orang ditangkap. Mereka yang ditangkap  adalah warganegara   Vietnam, Indonesia, Malaysia dan terakhir, Korea Utara.
Suspek  terakhir yang ditangkap dikenali sebagai Ri Jong Chol (46). Sementara itu, dari Vietnam bernama Doan Thi Huong (28), dari Indonesia Siti Aisyah (25), dan terakhir lelaki    warganegara  Malaysia yang juga kekasih Siti Aisyah.

Beberapa jam sebelum penangkapan Ring Jong Chol, Korea Utara menyatakan bahwa pihaknya menolak hasil autopsi Malaysia terhadap kematian Kim Jong Nam. Mereka menuduh Malaysia bersekongkol dengan pihak negara lain.
Potret Kim Jong-nam nazak :New straits Time 2017/ Merdeka.com
Jong-nam, meninggal  ketika sedang  menunggu penerbangan dari Kuala Lumpur menuju Makau, China di Terminal Keberangkatan KLIA. Sebelum menghembuskan nafas terakhirnya, Jong nam mengaku wajahnya sempat diseka oleh dua orang wanita yang membuatnya merasa pening.

Setelah meminta bantuan kepada resepsionis untuk dibawa ke klinik terdekat, dia akhirnya meninggal dalam perjalanan menuju rumah sakit. Amerika Syarikat dan Korea Selatan meyakini pembunuhan itu melibatkan rezim Kim Jong-un dengan mengerahkan pasukan pembunuhnya ke Malaysia.

Sesaat setelah kematian Jong-nam, Korea Utara mendesak Polis Malaysia agar tidak membuat bedah siasat jenazah mangsa dan menyerahkannya ke pemerintah komunis tersebut. Namun kedua permintaan itu ditolak dan petugas tetap melakukan autopsi guna mencari penyebab kematian.

Dari hasil pemeriksaan sementara, ditemui racun yang dipercayai 1,200 kali lebih kuat dibandingkan sianida. Ada satu dari dua racun yang dipercayai masuk ke dalam tubuh Jong-nam, yakni ricin yang berasal dari biji jarak, dan tetrotoxin yang berasal dari ekstrak ikan buntal.

No comments:

Post a Comment