Monday, February 27, 2017

Sebuah Rumah Berumur 122 Tahun Dipindah Sejauh 1.1 Kilometer

 27 Februari 2017
 
DAVID CARSON .
 VIDEO
ST.LOUIS   - Sebuah rumah berusia 122 tahun yang berdiri di Kota St. Louis, Missouri, Amerika Syarikat, dipindahkan menggunakan truk besar dan lebar, dengan puluhan roda.

Rumah itu berpindah hingga sejauh 1.1 kilometer dari lokasi asalnya.
Pemindahan itu dilakukan kerana tapak di mana rumah itu berdiri akan dijadikan ruang dari kampus baru National Geospatial-Intelligence Agency.

Rumah milik Charlesetta Taylor (81) diangkat pada Ahad pagi lalu. Kenderaan raksasa itu kemudian digerakkan perlahan melintasi jalan kota, menuju lokasi yang baru.

Selama ini, Taylor orang yang paling lantang menyuarakan bantahan atas rancangan St. Louis Development Corp.
St. Louis Development Corp berniat memberi tapak seluas 390,000 meter persegi untuk kampus baru National Geospatial-Intelligence Agency, seharga 1.75 juta dollar AS.

Rumah Taylor pun berada di dalam lahan itu.
Penentangan ini memaksa otoriti setempat memberikan tawaran bahwa Taylor boleh memilih lokasi baru dengan rumah yang sama, di luar lokasi projek.

"Langkah ini merupakan penuntasan janji yang telah kami buat sebelumnya," kata Datuk Bandar Francis Slay dalam pernyataan, yang dikutip UPI.com.
Proses pemindahan rumah yang dibangun pada 1895, dan dibeli keluarga Taylor pada tahun 1945, dimulai pada pukul 7.00.

Rumah tersebut, tiba dengan selamat di lokasi baru pada pukul 13.30.
John Matyiko, selaku pemilik jasa pemindahan rumah, yang menangani projek ini menyebut, berat rumah itu kira-kira mencapai 370 ton. 
 KOMPAS.com

No comments:

Post a Comment