Tuesday, February 14, 2017

Selama 2 Jam, 20 Lelaki Berusaha Bangunkan Lelaki Gemuk Yang Jatuh, Namun Mereka gagal

14/2/17

Tandu digunakan untuk membantu mengangkat pria gemuk itu. (Foto: South China Morning Post)
Tandu digunakan untuk membantu mengangkat lelaki gemuk itu. (Foto: South China Morning Post)

WUHAN – Lebih dari 20 orang berusaha untuk membangunkan seorang lelaki dengan berat sekira 220 kilogram yang jatuh di jalanan di China tengah. Laporan surat khabar setempat menyebutkan, setelah berjuang selama dua jam, usaha mereka berakhir dengan kegagalan. 

Lelaki berusia 27 tahun yang namanya tidak disebutkan itu, jatuh di jalanan Kota Wuhan, Provinsi Hebei, China, pada Isnin 13 Februari dalam perjalanan pulang dari rumah sakit. Dia akhirnya berhasil ditolong setelah polis  menyuruhnya berguling ke atas tandu yang kemudian diangkat oleh 10 orang.

Diwartakan South China Morning Post, Selasa (14/2/2017) diketahui lelaki  itu telah mengalami kegemukan sejak kecil. Namun, beratnya bertambah secara signifikan dalam tujuh tahun terakhir. 

Dia kemudian berusaha melakukan diet sejak Tahun Baru Imlek bulan lalu, tetapi justru harus masuk ke rumah sakit kerana radang usus akut pada Ahad. Setelah diperbolehkan pulang pada Isnin, dia terpeleset dan jatuh.

Kegemukan telah menjadi isu kesihatan yang jumlahnya terus meningkat di China dalam beberapa tahun terakhir. Bahkan berdasarkan penelitian jurnal kesihatan Lancet tahun lalu, China saat ini mengungguli Amerika Syarikat   dalam daftar negara tergemuk di dunia. 

Laporan itu menyebutkan China memiliki 43.2 juta lelaki dan 46.4 juta perempuan yang kelebihan berat badan atau setara 16.3 peratus dan 12.4 peratus jumlah populasi lelaki dan perempuan gemuk di seluruh dunia.

No comments:

Post a Comment