Thursday, February 23, 2017

Suspek Pembunuh Kim Jong Nam Dipercayai Peserta "Vietnam Idol"

 23 Februari 2017 
 
Star TV via AP -Foto wanita yang dipercayai terlibat pembunuhan Kim Jong Nam terakam kamera CCTV di Lapangan Terbang  KLIA 2, Sepang, Malaysia.
HANOI — Wanita Vietnam yang ditahan di Malaysia terkait pembunuhan Kim Jong Nam kemungkinan besar merupakan peserta pertandingan pencarian bakat di negeranya.

Wajah Doan Thi Huong sangat mirip dengan seorang peserta Vietnam Idol yang tampil pada 3 Jun  tahun lalu.

Empat hari sebelum kematian Kim Jong Nam, Doan Thi Huong mengunggah fotonya mengenakan baju bermotif "LOL" mirip dengan baju yang dikenakan wanita yang terakam melalui kamera CCTV  di Lapangan Terbang Internasional Kuala Lumpur.

Sementara itu, di sebuah desa di wilayah utara Vietnam, keluarga dari perempuan yang identitinya sama dengan perempuan yang ditahan di Malaysia itu kini kebingungan.

Sebab, keluarga itu tidak mendengar khabar dari perempuan itu sejak dia meninggalkan kediamannya pada usia 18 tahun.

Unggahan terakhir di laman Facebook dengan akaun bernama "Ruby Ruby" itu tertanggap 11 Februari dan diunggah dari Kampong Besut, Malaysia.

Melalui status di Facebook itu, pihak keluarga memastikan bahwa perempuan yang ditahan Polis Malaysia adalah Doan Thi Huong.

Di antara tautan dari akaun Facebook yang juga menampilkan wajah Huong terdapat tautan laman acara pencarian bakat Vietnam Idol.

Di halaman akaun Facebook itu terdapat sosok yang sangat mirip Huong, sedang menyanyi dengan nombor peserta 67816 pada 3 Jun  lalu.

Peserta itu menyebut kota Nam Dihn sebagai kampung halamannya, sama dengan alamat yang tertera dalam pasport milik Huong yang disita Polis Malaysia.

Namun, dalam acara itu, dia menyebut dirinya dengan nama Dinh Thi Khuyen.

Menurut keluarga Huong yang adalah petani padi di Nam Dinh, delta Sungai Merah di sebelah tenggara Hanoi, Huong amat jarang pulang menjengok keluarganya.

Selama ini, Huong tak pernah menjelaskan kepada keluarganya perihal alamat tempat tinggal atau hal yang sedang dikerjakannya.

Selama ini, pihak keluarga menyangka Huong bekerja di Hanoi, dan mereka baru mengetahui nasibnya setelah menyaksikan berita di televisyen.

Polis Malaysia mengatakan, Huong dan seorang wanita berpasport Indonesia mengoleskan cairan dengan kandungan racun yang belum diketahui jenisnya ke wajah Kim Jong Nam di terminal keberangkatan KLIA pada 13 Februari lalu.
  Sumber:KOMPAS.com

No comments:

Post a Comment