Tuesday, February 14, 2017

Wakil rakyat DAP keluar parti hadiah kepada BN

Lim Guan Eng
Lim Guan Eng
GEORGETOWN - Tindakan Ahli Parlimen Kota Melaka, Sim Tong Him bersama tiga wakil rakyat DAP Melaka keluar parti disifatkan sebagai hadiah kepada BN.
Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata, beliau tidak sangka Tong Him bertindak sedemikian walaupun mempunyai perbezaan pendapat dalam Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC)

Menurutnya, beliau mengakui kesilapannya ini apabila turut beranggapan dia akan kekal setia bersama DAP dalam kempen menyelamatkan Malaysia.
"Malah peletakan jawatan oleh empat wakil rakyat juga dilihat di luar jangkaan kerana sebelum ini, Tong Him dipilih oleh Penasihat DAP, Lim Kit Siang secara peribadi untuk bertanding PRU pada 1986.

“Beliau juga sebelum ini telah diselamatkan Kit Siang dari dibuang parti selepas bertanding sebagai calon Bebas dalam PRU pada 2013 menentang calon DAP di kerusi Dun Kota Laksamana.
"Tindakan mereka ini dilihat sebagai hadiah kepada BN walaupun diselubungi dengan pelbagai skandal rasuah terbesar antaranya 1MDB,” katanya menerusi kenyataan media, hari ini.

Guan Eng yang juga Ahli Parlimen Bagan berkata, Tong Him telah berkali-kali berikrar kesetiaannya terhadap parti menyebabkan DAP tidak mengambil sebarang tindakan terhadapnya.

“Pada ketika itu, kita percayai beliau mungkin hilang punca dan akan kembali setia kepada parti dan rakyat. Ini kerana, beliau kerap mengungkap hidup dan matinya tetap bersama DAP.

“Namun, dengan apa yang dilakukannya ini, jelas menunjukkan beliau melanggar ikrar dan janjinya, bukan sahaja kepada parti tetapi rakyat yang menyokong DAP.  Saya sedih apabila mengetahui beliau akan meninggalkan parti setelah menyertai DAP selama 35 tahun tanpa sebarang masalah,” katanya.


Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang berkata lagi, tindakan keempat-empat wakil rakyat itu berkemungkinan kerana mereka ditolak ahli DAP Melaka dalam Konvensyen Biasa DAP Negeri Melaka 2015 lalu.

“Apa yang kita nampak, mereka berubah selepas kekalahan mereka dalam konvensyen dua tahun lalu. Mereka lebih memberi fokus menyerang parti sendiri berbanding skandal rasuah BN terutamanya Ketua Menteri Melaka.
"Sepatutnya mereka berusaha mendapatkan semula keyakinan ahli DAP Melaka tetapi apa yang dilakukan adalah di sebaliknya sehingga digantung keahlian selama setahun.

Semalam, empat wakil rakyat DAP, Adun Duyong, Goh Leong San; Adun Bachang, Lim Jak Wong dan Adun Kesidang, Chin Choong Seong termasuk Tong Him mengumumkan keluar parti kerana sudah hilang kepercayaan kepada pucuk kepimpinan parti.

Menurut Tong Him, keputusan yang dibuat mereka adalah wajar dan telah mengambil kira beberapa perkembangan semasa dalam parti yang difikirkan tidak lagi selari dengan matlamat penubuhan parti.

No comments:

Post a Comment