Monday, February 20, 2017

Wang yang hilang 30 tahun dulu dikembalikan kepada pemiliknya

19 Februari 2017
 
IST Dolar Kanada.

OTTAWA  — Sekitar 30 tahun lalu, seorang lelaki menyimpan wang berjumlah 100,000 dollar Kanada  di dalam televisyennya.

Entah bagaimana, lelaki yang kini berusia 68 tahun itu lupa menyimpan wang yang cukup banyak di dalam televisiyennya.

Tiga dekade berselang, seorang pekerja di sebuah kilang   kitar semula Global Electric Electronic Processing (GEEP) menemui sejumlah wang di dalam sebuah televisyen pada 13 Januari lalu.

Pekerja itu yang berlokasi di Barrie, Ontario, menemui wang itu ketika membuka pesawat televisyen usang tersebut.

Dengan sukarela, pekerja pabrik itu melaporkan penemuannya kepada sang atasan dan kemudian menyerahkan wang itu kepada polis.

"Sangat mengejutkan betapa ringkasnya wang 100,000 dollar Kanada pada dekade 1950-an," kata Wakil Presiden Operasional GEEP Lew Coffin.
Polis kemudian mencuba mencari pemilik wang itu dengan melacak catatan bank mulai 1985. Akhirnya, wang itu dapat dikembalikan kepada pemiliknya.

Polis kemudian menghantarkan wang itu kepada pemiliknya, warga Bolsover, sebuah desa berpenduduk 400 orang di kawasan Kawartha Lakes, Ontario.

Demi alasan keselamatan dan privasi pemilik wang itu, polis  tidak menyebutkan identitinya. 

"Ini adalah situasi yang unik ketika sejumlah besar wang hilang, tetapi tak seorang pun yang menyedari bahwa wang itu hilang," kata Nicole Rodgers dari  jabatan Polis  Barrie.

"Dia bahkan tak menyedari bahwa polis  yang datang ke rumahnya membawa wang miliknya. Dalam benaknya, wang itu masih di dalam rumahnya," tambah Nicole.
 Sumber:KOMPAS.com

1 comment:

  1. Ass.. Salam kenal dan salam sejahtera bagi temen smua.. Jgn mudah prcaya dari komentar orang, jujur sye nak udah kena tipu 2kli pada orang yg tak sye kenal. Baru kali ini sye merasakan kemenangan dlam pusingan nombor 6D kedai TOTO. Bila anda nak btuh nombor 4D/6D untuk kedai SPORT TOTO, MAGNUM, KL, sila nak waps +6282346667564 / 082346667564 atas nme ABAH WIRANG..


    Salam anak rantau..
    Johor dan sekitarNy


    ReplyDelete