Monday, March 6, 2017

Korea Utara Tembak Empat Rudal Balistik, Tiga Darinya Jatuh di ZEE Jepun

6/3/17
 
KCNA- Korea Utara melakukan uji cuba nuklir dalam beberapa  minggu terakhir setelah uji cuba keempat nuklirnya pada 6 Januari lalu.
SEOUL  Negara bersenjata nuklir Korea Utara (Korut) menembakkan beberapa rudal ke perairan timur Semenanjung Korea pada Isnin 6/3/2017  pagi.

Kementerian Pertahanan Korea Selatan (Korsel) mengungkapkan hal itu tak lama setelah penembangkan rudal Korut tersebut.
Menurut kementerian, rudal ditembakkan dari Wilayah Pyongan Utara pada sekitar pukul 7.36 waktu setempat. Namun, kementerian tidak merinci berapa jumlah rudal yang ditembakkan.

Projektil yang ditembakkan tersebut melesak sejauh sekitar 1,000 kilometer dan mendarat di Laut Timur atau lebih dikenal juga dengan nama Laut Jepun.
"Korut hari ini menembakkan empat rudal balistik secara hampir bersamaan dan rudal-rudal itu melesat sejauh sekitar 1,000 kilometer (620 batu)," kata  Perdana Menteri Jepun, Sihnzo Abe di parlimen Jepun, Isnin ini.
"Tiga dari rudal itu  mendarat di Zona Ekonomi Eksklusif (ZEE) negara kita," kata Abe.

Kantor berita Korsel, Yonhap, mengutip seorang pegawai kementerian yang tak disebutkan namanya mengatakan, projektil boleh jadi sebuah rudal balistik antarabenua yang mampu mencapai daratan AS.
Seoul dan Washington telah melancarkan latihan militer tahunan bersama minggu lalu, yang membuat marah Pyongyang dengan mengecamnya sebagai aksi provokatif untuk invasi militer.

Ketika mengunjungi sebuah markas tentera Korut, pemimpin Kim Jong Un memerintahkan pasukan untuk "bersiaga menghadapi serangan tanpa ampun terhadap serangan udara mendadak musuh"

Bulan lalu, Korut juga menembakkan rudal balistik – pelancaran pertama sejak Oktober – yang telah oleh Seoul disebut bertujuan untuk menarik "perhatian global" atas program nuklir dan rudalnya untuk menguji reaksi pemerintah baru AS di bawah Presiden Donald Trump.

Korut dilarang di bawah resolusi PBB untuk mengembangkan teknologi rudal balistik. Namun, meski sudah enam kali PBB memberikan sanksi – sejak uji cuba nuklir pertama Pyongyang pada tahun 2006 – Korut tetap membandel.
 Sumber: KOMPAS.com

No comments:

Post a Comment