Monday, April 24, 2017

Kanak-kanak 12 tahun ditahan polis kerana memandu sendirian menyeberangi sempadan negara

  23/04/2017
Penunjuk jalan menuju kota Broken Hill, NSW.(IST)
SYDNEY  - Seorang  kanak-kanak 12 tahun yang mencuba memandu kereta melintasi Australia melalui daerah pendalaman atau outback dihentikan seorang polis , lebih dari 1,000 kilometer dari kediamannya.

kanak-kanak  lelaki  itu dihentikan polis  di sebuah kota tambang Broken Hill, sekitar 14 jam dari desa Kendall, wilayah timur Australia tempatnya memulai petualangan.
kanak-kanak , yang tak disebutkan identitinya itu, merancang untuk memandu sejauh 4,000 kilometer menuju Perth di Australia Barat.

Polis  menghentikan  kanak-kanak itu secara tak sengaja. Dia melihat "bumper" kereta itu patah dan terseret di jalanan. Demikian  pernyataan Polis New South Wales, Ahad  (23/4/2017).

"Pemeriksaan mengungkap bahwa pengemudi berusia 12 tahun yang pergi dari Kendall di NSW menuju ke Perth," demikian polis .
Perjalanan darat dari Kendall menuju Perth setidaknya memerlukan waktu selama 40 jam melintasi kawasan gurun paling ganas di Australia.

Salah satu tempat paling berat adalah Nullarbor Plain yang tak berpenghuni selain sejumlah hewan gurun dan beberapa pohon.
Australia adalah negara terbesar keenam di dunia dengan luas tanah 50 kali lebih besar dibandingkan seluruh Eropah.
 Sumber:Kompas.com

No comments:

Post a Comment