Friday, April 7, 2017

Video-Gadis Kecil Ini Ditemui Hidup Bersama Sekawanan Monyet di Hutan. Mirip Kisah Tarzan

7/4/17

Durga sebelumnya hidup di hutan dengan sekawanan monyer
Durga sebelumnya hidup di hutan dengan sekawanan monyet
NEW DELHI - Polis India menyelamatkan seorang gadis kecil yang hidup di hutan. Gadis yang diperkirakan berusia antara delapan hingga sepuluh tahun tersebut diketahui tinggal di hutan bersama sekawanan monyet.

Sebagaimana diwartakan Telegraph, Jumaat (7/4/2017), ketika pertama kali ditemui, gadis kecil tersebut diketahui berperilaku layaknya hewan. Ia beraktiviti dengan merangkak dan tak boleh berkomunikasi dalam bahasa manusia.

Gadis kecil malang itu juga hanya boleh bergumam. Ia mudah marah dan tak segan menyerang orang lain yang dianggap berbahaya. Kini ia telah dirawat di rumah sakit di Bahraich, di Tenggara Kota New Delhi. 
Doktor selama delapan minggu bekerja keras mengubah perilaku si gadis tersebut agar menjadi manusia pada umumnya. Salah seorang  Doktor yang menangani si gadis, Dr Arun Lal menyatakan, pesakitnya masih berjalan merangkak selama minggu pertama di rumah sakit. Namun, kini ia telah berhasil berjalan seperti manusia normal dengan menggunakan kedua kakinya.

"Mulanya ia sangat agresif dan menjauhi manusia. Ia juga selalu berusaha melarikan diri dari rumah sakit. Kami bahkan terpaksa mengurungnya di tempat tertentu. Tetapi sekarang ia sudah mulai merespons kehadiran orang lain. Kadang-kadang ia mau untuk berpegangan tangan dengan beberapa doktor atau jururawat yang mengunjunginya," ujar Arun.

Gadis kecil tersebut diketahui diselamatkan pada akhir Januari lalu dari sekawanan monyet di Katarniaghat Wildlife Sanctuary di Daerah Bahraich dekat Sungai Gangga dengan kondisi penuh luka. Ia juga dilaporkan mengalami kekurangan gizi.

Seorang ahli psikologi menyebut, kemungkinan besar gadis kecil itu sempat berinteraksi dengan manusia sebelum tinggal bersama monyet. Hal tersebut disimpulkan dari bagaimana cara si gadis kecil tersebut merespons manusia. Namun, pasukan doktor mengaku, hal itu masih perlu didalami.

"Cara bagaimana ia merespons orang lain disekitarnya menunjukkan bahwa ia memiliki beberapa kenangan atau memori dengan manusia," imbuh Arun.
Pasukan doktor sendiri telah memberi nama pada gadis kecil tersebut sebagai Durga.

Hingga kini masih belum jelas mengapa Durga boleh hidup di hutan bersama sekawanan monyet. Polis  terus melakukan penelusuran terkait kisah Durga yang mirip kisah Tarzan tersebut. Sebelumnya, polis  mengaku  sukar  ketika mengevakuasi Durga kerana kawanan monyet yang melindunginya. 

No comments:

Post a Comment