Friday, May 12, 2017

Azmin beri jaminan kepada Sultan Selangor kekal exco PAS

 FMT| May 12, 2017
Menteri besar Selangor itu berkata, tiada keperluan untuk mengadakan pilihan raya negeri kerana hubungan di kalangan pemimpin PAS dan PKR negeri itu masih utuh dan kukuh.
azmin-Sultan-SharafuddinRAWANG: Datuk Seri Mohamed Azmin Ali hari ini memberi jaminan kepada Sultan Selangor yang barisan exco kerajaan negeri itu akan dikekalkan sehingga Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), sekalipun PAS sudah memutuskan hubungan dengan PKR semalam.

Menteri besar Selangor itu berkata, jaminan itu diberikan selepas beliau secara tidak rasmi memaklumkan Sultan Sharafuddin Idris Shah mengenai kedudukan terkini hubungan PAS dan PKR ketika menghadiri Majlis Perasmian Masjid Perodua hari ini.
“Saya menghadap tuanku dalam majlis hari inilah.
“Saya beri jaminan bahawa tanggungjawab saya dan kerajaan negeri untuk jaga kestabilan pentadbiran negeri dan memastikan mandat yang diberi rakyat dalam pilihan raya lepas mesti dilaksanakan sehingga PRU14,” katanya.

Sehubungan itu, Azmin berkata, tiada keperluan untuk menghadap Sultan Sharafuddin dan membubarkan Dewan Undangan Negeri Selangor
“Tidak ada isu untuk mengadakan pilihan raya negeri. Kami masih utuh dan kukuh,” katanya.

Timbalan presiden PKR itu berkata, beliau sudah berbincang dengan Pesuruhjaya PAS Selangor yang baru, Sallehen Mukhyi dan 3 exco PAS di negeri itu, pagi tadi.
“Saya memanggil ketiga-tiga exco dan pesuruhjaya PAS yang baru. Saya menuntut penjelasan daripada mereka terhadap situasi berhubung keputusan yang dibuat Majlis Syura semalam.

“Penjelasan telahpun diberikan kepada saya dan saya akan teliti penjelasan itu,” katanya tanpa menjelaskan secara lanjut isi kandungan perbincangan mereka.
Beliau berkata, penjelasan 3 exco dan pesuruhjaya PAS itu akan dimaklumkan kepada Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail untuk diteliti sebelum membuat sebarang keputusan.

Semalam, badan tertinggi PAS – Majlis Syura Ulama membuat ketetapan untuk menamatkan kerjasama dengan PKR seperti yang diluluskan perwakilan pada Muktamar PAS ke-63, 30 April lalu di Kedah. Mereka menyenaraikan 3 pelanggaran dilakukan parti reformasi itu.

“Antara pelanggaran tersebut ialah tidak menyokong, malah menentang sebahagian agenda Islam yang dibawa PAS seperti RUU 355,” kata Setiausaha Majlis Syura, Datuk Nik Muhammad Zawawi Salleh Zawawi, merujuk rang undang-undang persendirian dibawakan Hadi untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965.
“PKR juga dilihat bekerjasama dengan pihak yang mahu menjatuhkan kerajaan Kelantan. Malah, menentang PAS dalam Pilihan Raya Kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar.”

Selain 3 exco PAS, iaitu Datuk Iskandar Abdul Samad, Datuk Dr Ahmad Yunus Hairi dan Zaidy Abdul Talib, parti Islam itu juga mempunyai ramai ahli majlis di peringkat kerajaan tempatan. Timbalan speaker Dewan Undangan Negeri Selangor juga daripada PAS.

Selepas perpecahan dan peletakan jawatan atau pemecatan, kedudukan di Selangor sekarang menyaksikan PKR mempunyai 13 kerusi, DAP (14), PAS (13), BN (12), Amanah (2) dan Bebas (2

No comments:

Post a Comment