Monday, May 15, 2017

Berapa banyak kerusi kamu mahu, soal PKR

 FMT| May 15, 2017
Saifuddin Nasution berkata setiap pemimpin PAS memberikan angka yang berbeza.
Saifuddin-Nasution-pkrPETALING JAYA: Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution hari ini tidak pasti berapa banyak kerusi Parlimen yang PAS mahukan untuk pilihan raya umum ke-14 kerana setiap pemimpin parti itu memberikan angka yang berbeza.

Oleh itu beliau berkata tidak adil jika beliau mengulas rancangan pilihan raya PAS kerana tiada angka muktamad.
Saifuddin ditanya media mengenai Ketua Penerangan PAS Nasrudin Hassan menamakan 2 kerusi Parlimen di Wilayah Persekutuan iaitu Batu dan Lembah Pantai sebagai kerusi yang PAS inginkan. Kedua-dua kerusi itu kini diduduki pemimpin PKR Tian Chua dan Nurul Izzah Anwar.

Semalam, Nasrudin berkata PAS mungkin bertanding di 100 kawasan Parlimen pada PRU-14 dan yakin memenangi sekurang-kurangnya 40 kerusi.
Beliau menamakan kerusi BN – Putrajaya, Labuan, Titiwangsa dan Setiawangsa – dan kerusi Pakatan Harapan – Wangsa Maju, Lembah Pantai, Batu dan Segambut – dan Bandar Tun Razak antara kerusi yang diminati PAS.

Bagaimanapun, Saifuddin berkata Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang yakin partinya akan menang di sekurang-kurangnya 40 kerusi Parlimen dan menawan 5 kerusi pada PRU-14.

Kemudian, pada April, Naib Presiden PAS Idris Ahmad mengisytiharkan PAS akan bertanding 80 kerusi Parlimen, dengan tumpuan kepada kerusi yang diduduki PKR dan DAP.

“Antara 80 dan 100 adalah margin besar 20 kerusi, jadi saya harap PAS akan menjelaskan sebenarnya berapa banyak kerusi yang mereka mahu tandingi,” kata Saifuddin.

No comments:

Post a Comment