Friday, May 26, 2017

Mantan Ketua Polis Dihukum Mati Kerana Bunuh Kekasih Gelap

 26/05/2017
Zhao Liping(VIA Whatsonxiamen)
BEIJING  - Zhao Liping, mantan ketua polis  di sebuah wilayah di China menjalani eksekusi hukuman mati, kerana kes pembunuhan.

Lelaki yang kini berusia 65 tahun itu dinyatakan bersalah atas kes pembunuhan, rasuah, dan kepemilikan senjata api, serta bahan peledak.
Hukuman tersebut dijatuhkan dalam sebuah persidangan di mahkamah di Taiyuan, Ibu Kota Provinsi Shanxi, pada bulan November lalu.

Selanjutnya, pada Jumaat (26/5/2017), Mahkamah Tinggi China mengumumkan, Zhao telah dieksekusi setelah menyetujui hukuman tersebut.
Demikian diwartakan kantor berita Xinhua yang dikutip AFP.
China melakukan hukuman mati dengan menggunakan suntikan atau tembakan mematikan. Namun kaedah yang digunakan ketika ini terhadap Zhao, tidak diungkapkan. 

Zhao ditahan pada tahun 2015 di Chifeng kerana dicurigai membunuh seorang wanita berusia 28 tahun, yang tak lain adalah kekasihnya.
Zhao melepaskan tembakan mematikan kepada wanita itu, kerana perempuan itu berniat membongkar hubungan gelap mereka.

Zhao menjadi ketua polis  di wilayah Inner Mongolia selama tujuh tahun hingga dia bersara pada tahun 2012.
Dia pun merupakan politisi, dan memegang jawatan sebagai Wakil Ketua Konferensi Konsultatif Politik Rakyat, sebuah ruang debat yang dikuasai kelompok Komunis.

Selama ini, banyak pegawai China yang jatuh dari jabatannya kerana faktor perempuan, seperti yang dialami Zhao.
Selain itu, penyiasatan korupsi sering dipicu oleh tuduhan dari wanita yang ditolak atau marah dalam hubungan gelap semacam itu.
Sumber:Kompas.com 

No comments:

Post a Comment