Thursday, May 4, 2017

Penjawat awam berhutang, muflis akan disiasat

 | May 4, 2017
Terdapat lebih 49,000 penjawat awam melakukan pinjaman peribadi melebihi kemampuan gaji mereka daripada institusi kewangan.
Zainal-Rahim-penjawat-awamJASIN: Penjawat awam berisiko muflis berikutan kegagalan menguruskan hutang pinjaman akan disiasat, kata Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Datuk Seri Zainal Rahim Seman.

Beliau berkata isu berkenaan semakin meruncing berikutan terdapat penjawat awam bertindak berani memalsukan slip gaji ketika membuat pinjaman hingga melebihi kemampuan mereka.

Zainal berkata sehingga kini terdapat lebih 49,000 penjawat awam melakukan pinjaman peribadi melebihi kemampuan gaji mereka daripada institusi kewangan yang dikenal pasti.
“Adakalanya ‘kebijaksanaan’ penjawat awam itu mungkin atas desakan hidup hingga mereka tidak dapat berfikir secara rasional,” katanya kepada pemberita hari ini.

Terdahulu, beliau merasmikan Majlis Penutupan Kursus Asas melibatkan 272 anggota penguatkuasa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) yang menamatkan latihan di Akademi Pengangkutan Jalan, Tiang Dua yang turut dihadiri Ketua Setiausaha Kementerian Pengangkutan dan Ketua Pengarah JPJ Datuk Nadzri Siron.

Latihan itu berlangsung selama 3 bulan dan meliputi modul perkhidmatan teras jabatan iaitu penguatkuasaan, kejuruteraan automotif, pelesenan kenderaan dan pemandu serta pendakwaan.
Bernama pada 30 April lepas melaporkan setakat ini lebih 3,000 penjawat awam diisytiharkan muflis dan dikhuatiri jumlah itu akan terus meningkat jika tidak dibendung.

Sementara itu Zainal berkata dengan kebergantungan masyarakat terhadap teknologi semakin meningkat, penjawat awam diminta berhati-hati mengenal pasti kesahihan sesuatu maklumat yang diperoleh dan diberi terutama di media sosial bagi mengelak penularan berita palsu hingga mencemar imej perkhidmatan awam.
Beliau berkata pihaknya memandang serius isu penjawat awam yang tidak berintegriti sehingga mencemar nama baik jabatan dan akan mengambil tindakan tegas terhadap mereka.

“Seramai 9 penjawat awam dibuang kerja atas pelbagai kesalahan tahun lepas, ini satu peringatan kepada semua penjawat awam agar menjaga disiplin masing-masing supaya tidak dikenakan tindakan tatatertib,” katanya.

Dalam pada itu, Zainal menyeru penjawat awam sentiasa berusaha meningkatkan mutu perkhidmatan selain menjaga disiplin dan imej dengan mematuhi peraturan dan undang-undang ditetapkan.

“Kita mahu peranan penjawat awam diperkukuhkan agar integriti serta tadbir urus perkhidmatan awam hari ini dapat dipertingkatkan di samping mengurangkan ketirisan dalam usaha memastikan sistem penyampaian perkhidmatan awam mencapai pada satu tahap lebih memberangsangkan,” katanya.
FMT

No comments:

Post a Comment