Wednesday, May 3, 2017

PRU14: PAS 'terlalu yakin', berisiko hilang banyak kerusi. Fikir Semula !

2/5/17 Malaysiakini

PAS berisiko kehilangan lebih banyak kerusi dalam pilihan raya umum ke-14 akan datang jika majlis syura ulama parti Islam itu menyokong usul untuk memutuskan hubungan politik dengan PKR, kata para penganalisis.

Antara lain, PAS akan kehilangan kerusi yang dimenangi sebelum ini atas sokongan pengundi bukan Melayu dan juga beberapa kerusi tradisional di kawasan majoriti Melayu.

Ia berikutan usul tersebut yang diterima sebulat suara oleh perwakilan PAS pada muktamar ke-63 parti tersebut yang berakhir Jumaat lepas.
Penganalisis politik Dr Jeniri Amir berkata, walaupun semua parti politik harus yakin mengenai peluangnya untuk memasuki pilihan raya, terdapat juga risiko menjadi 'terlalu yakin'.
"Pakatan Rakyat juga sebelum ini yakin bahawa mereka boleh memenangi pilihan raya umum.

"Tetapi saya rasa kali ini PAS terlalu yakin mereka boleh menang," kata beliau merujuk kepada kenyataan beberapa pimpinan PAS yang mahu 40 kerusi parlimen dan lima negeri pada pilihan raya umum ke-14.
Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menjadi yang pertama mendedahkan cita-cita parti itu untuk mengekalkan Kelantan dan menawan Terengganu, Kedah, Pahang dan Selangor.

Ia merupakan rancangan induk daripada memenangi 40 kerusi Parlimen daripada 14 kerusi buat masa ini.
Pakar strategi PAS, Mohd Zuhdi Marzuki pula menegaskan matlamat itu bukan sekadar cakap kosong kerana ia adalah berdasarkan kepada data dan penyelidikan.

Jeniri, bagaimanapun, memberi amaran PAS nampaknya terkeluar dari sentimen akar umbi yang yang menunjukkan rasa tidak puas hati terhadap kepimpinan parti itu di bawah Abdul Hadi.

No comments:

Post a Comment