Sunday, May 14, 2017

Setelah 22 tahun, baru dikenalpasti identiti mangsa langgar lari

  14 Mei 2017
 
Andrea Kuiper. ©2017 Merdeka.com
Pasukan forensik di Orange County, California, akhirnya berhasil mengungkap identiti mangsa  kemalangan misteri  terjadi pada 22 tahun lalu. Mereka menyatakan identiti korban diketahui setelah polis melakukan penelusuran melalui catatan cap jari yang rumit.

Seperti dikutip dari laman Fox News, Ahad(14/5), mangsa itu bernama Andrea Kuiper. Dia berumur 26 tahun ketika meninggal.

Menurut polis, identiti Andrea diyakini sebagai mangsa langgar lari terjadi di Jalan Raya Pasifik, Pantai Huntington, pada 1 April 1990 malam. Dia dilindas oleh dua kereta. Ketika jasadnya ditemui ketika itu, kondisinya menyedihkan dengan wajah rosak. Kemudian dia juga tidak membawa kad identiti.

Polis  menyatakan, pakaian melekat pada jasad wanita itu adalah setelan hitam, baju dalam merah muda, serta stoking jaring. Kemudian, kerana polis  kesukaran mengidentifikasi, sampai-sampai kes itu justru diulas dalam program televisyen 'Unsolved Mysteries', ditayangkan pada 20 Januari 1995.

Identitinya terungkap minggu lalu. Pasukan forensik Orange County dibantu Biro Investigasi Federal (FBI) menemui cap   jari mangsa identik dengan data Andrea melamar pekerjaan di Departemen Pertanian Amerika Syarikat pada 1987. Dipercayai dia berasal dari Newport News, Virginia.

"Kami tidak pernah melupakan dia, dan secara berkala memeriksa berkasnya buat melihat barangkali ada bukti baru yang boleh membantu," kata penyelia forensik Orange County, Kelly Keyes.

Kerana waktu itu tidak diketahui, orang tua Andrea juga tak pernah melaporkan tentang kehilangan. Setelah mengetahui hal itu, ayah mendiang Andrea, Richard Kuiper, menyatakan berterima kasih dan akhirnya mengetahui nasib anaknya.

"Kami sangat menyayangi Andrea. Dia amat cantik. Namun dia juga mengalami keperibadian ganda," kata Richard. 
Sumber:Merdeka.com

No comments:

Post a Comment