Saturday, June 10, 2017

11 pengemis paksa diselamatkan

pengemis
- Gambar Hiasan
IPOH – Sebelas lelaki termasuk tiga remaja warga Thailand diselamatkan​dalam Op Pintas/Pengemis​oleh Bahagian Siasatan Judi, Kongsi Gelap dan Maksiat (D7) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Perak dalam serbuan di Batu 10, Gombak, Selangor, malam kelmarin.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri (JSJN), Datuk Gan Tian Kee berkata, serbuan itu dijalankan susulan lima lelaki Thailand yang diselamatkan kerana dipercayai dijadikan pengemis di Tanjung Rambutan dan Gunung Rapat di sini, pada Selasa lalu.

Menurutnya, kesemua mangsa yang diselamatkan dalam operasi itu berusia antara 16 hingga 44 tahun.
“Susulan penahanan lelaki 36 tahun dipercayai penjaga lima lelaki Thailand di Tanjung Rambutan Selasa lalu, polis mengesan seorang lelaki berusia 40-an yang dikenali Ustaz @ Pok Teh.

“Soal siasat terhadap suspek membawa kepada serbuan di sebuah rumah di Gombak dan menemui 11 lelaki termasuk tiga remaja yang dipercayai dijadikan pengemis di sekitar Lembah Klang,” katanya.

Katanya, dalam serbuan itu polis turut merampas beberapa barangan antaranya beg silang, lapan beg galas, 17 beg fail, wang tunai berjumlah RM1,900, 11 pasport Thailand, enam kad pengenalan Thailand, lapan resit derma dan lapan fail salinan geran kenderaan serta dokumen cukai jalan.

“Selain itu, kita turut merampas peralatan yang digunakan dalam aktiviti mengemis atau mengutip derma iaitu lapan buku catatan, lapan kopiah, sembilan baju Melayu dan kemeja serta sembilan telefon bimbit.

“Kita juga merampas kunci kereta dan sebuah kereta Toyota Corolla​yang menggunakan nombor pendaftaran Thailand,” katanya.
Beliau berkata, semua mangsa dibawa ke Balai Polis Komuniti Prima Sri Gombak, Selangor untuk siasatan.

“Siasatan kes mengikut Seksyen 12 dan 13 Akta Anti Pemerdagangan Orang dan Anti Penyeludupan Migran (ATIPSOM) 2007 kerana eksploitasi kerja paksa,” katanya.

Sebelum ini, Sinar Harian melaporkan polis menyelamatkan lima lelaki warga Thailand yang dipercayai dijadikan pengemis untuk mengutip derma bagi membiayai pembinaan masjid di Narathiwat, Thailand.

1 comment:

  1. Hello,
    Saya Nurliana Novi saya ingin berkongsi kerja-kerja yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada bangsaku yang mencari pinjaman di Asia dan bahagian-bahagian lain perkataan, kerana ekonomi tidak baik di beberapa negara.
     Saya kini tinggal di jakarta di Indonesia. Saya adalah seorang janda dengan empat kanak-kanak dan saya telah terperangkap dalam keadaan kewangan yang pada bulan Julai 2016 dan saya perlu membiayai semula dan membayar bil-bil saya
    Saya adalah mangsa penipuan pemberi pinjaman 4 kredit, saya hilang begitu banyak wang kerana saya mendapatkan pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya ditahan oleh rakyat hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan kawan-kawan saya yang saya terangkan keadaan saya dan kemudian memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang ELINA JOHNSON LOAN FIRM reliabl.
    Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat-syarikat pinjaman penipuan internet di sini, tetapi mereka masih amat nyata dalam syarikat-syarikat pinjaman palsu.
     Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON LOAN FIRM Rp500,000,000 dengan mudah dalam tempoh 24 jam yang saya digunakan, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON LOAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat anda jika anda memerlukan pinjaman anda sila hubungi ELINA JOHNSON LOAN FIRM. menghubungi mereka melalui e-mel:. (Elinajohnson22@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika anda mendapati sukar atau mahu prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

    ReplyDelete