Wednesday, June 21, 2017

DoJ: NGO pro-BN desak SPRM siasat komplot jatuhkan PM

FMT | June 21, 2017
Gerakan Memartabat Pejuang Negara berkata dakwaan mengatakan Yayasan Clinton yang diasaskan bekas presiden AS Bill Clinton membayar DoJ untuk membawa isu 1MDB bagi menjatuhkan Najib Razak.
razali-doj-sprmPUTRAJAYA: Sebuah NGO Melayu pro-BN hari ini mendesak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat dakwaan portal Malaysia Today mengenai komplot menjatuhkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak melalui skandal berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Presiden Gerakan Memartabat Pejuang Negara (GMPN) Razali Zakaria mahu SPRM merungkai isu sebenar yang hangat diperkatakan, susulan kontroversi saman baru Jabatan Kehakiman (DoJ) Amerika Syarikat.

Presidennya Razali Zakaria berkata dakwaan itu mengatakan Yayasan Clinton membayar DoJ untuk membawa isu 1MDB bagi menjatuhkan Najib dan menghuru-harakan Malaysia. Yayasan diasaskan bekas presiden AS Bill Clinton selepas tamat tempoh presidennya.

“Kita minta SPRM menyiasat dan mengambil tindakan melibatkan isu yang hangat dibawa Malaysia Today dibawah Raja Petra Kamaruddin bahawa satu komplot untuk menjatuhkan perdana menteri melalui 1MDB dengan mengunakan DoJ,” katanya kepada pemberita selepas membuat laporan kepada SPRM di Putrajaya hari ini.

Dalam saman terbaru yang difailkan di California, DoJ mahu menyita AS$540 juta (RM2.3 bilion) aset termasuk karya seni, barang kemas, kapal layar AS$165 juta dan hak filem yang dibeli dengan dana yang didakwa digelapkan dari 1MDB.

Aset yang dinamakan dalam permohonan itu termasuk hak ke atas 2 filem komedi, “Dumb and Dumber To” yang dibintangi Jim Carrey dan “Daddy’s Home” yang dibintangi Will Ferrell.
Saman DoJ itu turut menyebut ahli perniagaan Malaysia Low Taek Jho (Jho Low) membeli rantai berlian merah jambu 22 karat bernilai RM27.3 juta untuk “isteri Malaysian Official One” (MO1), menggunakan sumber dana sama.

Tindakan itu menyusuli saman sivil pertama yang difailkan DoJ Julai lepas, yang mahu mendapatkan semula aset termasuk tetapi tidak terhad kepada hotel Park Lane di New York, hotel mewah di Beverly Hills, kondominium di New York, pesawat jet peribadi, karya seni, serta biaya filem Martin Scorsese “The Wolf of Wall Street”, yang dibintangi Leonardo DiCaprio.

Dengan tindakan terbaru itu, nilai keseluruhan aset yang dikehendaki DoJ meningkat kepada AS$1.8 bilion (RM7.7 bilion).

Sementara itu, GPMN turut membuat laporan berhubung dakwaan salahguna kuasa oleh Majlis Perbandaran Kajang (MPK).
Katanya, dakwaan itu melibatkan ahli majlis pihak berkuasa tempatan terbabit.

“Saya mendapat laporan daripada penduduk Taman Kajang Impian melibatkan bazar ramadan yang diluluskan oleh ahli majlis yang sepatutnya sebelum ini tak lulus…oleh kerana campur tangan ahli majlis maka mereka luluskan.

“GMPN sekali lagi membuat laporan kepada SPRM dan juga menghantar bukti untuk SPRM siasatan dan terpulang kepada SPRM untuk menyiasat berhubung salah guna kuasa MPKJ,” katanya.

No comments:

Post a Comment