Friday, June 9, 2017

Mereka yakin boleh jadi kaya, tapi nyawa mungkin melayang

 9/6/17

Ilustrasi. (Foto: Reuters)
Ilustrasi. (Foto: Reuters)

MAPUTO – Nyawa para lelaki berkepala botak di Mozambik terancam setelah dua dari mereka dibunuh secara brutal dalam serangan yang dipercayai kuat berkaitan dengan ritual ilmu sihir. Menurut takhayul di Mozambik, kepala para lelaki botak diyakini mengandung emas yang dapat meningkatkan kekayaan. 

Salah seorang korban ditemui dalam keadaan terpenggal dengan isi perut yang dikeluarkan. Diyakini bahagian-bahagian tubuhnya digunakan dalam ritual untuk membuat klien sang dukun menjadi kaya. 

Berdasarkan keterangan polis , motif perbuatan ini berdasarkan takhayul dan budaya yang dipercayai para penganut ilmu hitam. Mereka meyakini bahwa lelaki botak adalah orang kaya dan kepala mereka mengandung emas.
   
“Motif mereka berasal dari takhayul dan budaya. Masyarakat setempat menganggap orang botak adalah orang kaya. Keyakinannya adalah bahwa kepala seorang lelaki botak mengandung emas," kata Komandan Polis  Afonso Dias sebagaimana dilansir Mirror, Jumaat (9/6/2017). 

Namun, polis  meyakini bahwa dakwaan kepala lelaki botak mengandung emas hanyalah sebuah tipu daya yang dikatakan para dukun agar kliennya membawa kepala manusia kepada mereka. 

Jurucakap pihak keselamatan di Zambezia, Miguel Caetano mengatakan dua pemuda berusia sekira 20 tahun telah ditangkap terkait kematian dua lelaki botak di Mozambik. Mereka mengatakan kepada polis  bahwa organ korban digunakan oleh dukun untuk menambah kekayaan klien di Tanzania dan Malawi.
Polis  telah mengumumkan peringatan publik bagi para lelaki botak menyusul dua pembunuhan tersebut.

No comments:

Post a Comment