Tuesday, June 20, 2017

PAS yakin cadangan GST untuk 60 barang kerana PRU14

 | June 19, 2017
Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mempersoalkan jaminan kerajaan supaya cadangan melaksanakan GST ke atas lebih 60 barang, tidak akan diteruskan selepas PRU14.
Tuan-IbrahimPETALING JAYA: PAS yakin cadangan kerajaan melaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) ke atas lebih 60 barang makanan, sebelum membatalkannya mempunyai kaitan dengan Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mempersoalkan jaminan kerajaan supaya cadangan itu tidak akan diteruskan selepas PRU14.
Beliau juga ingin tahu jika Jabatan Perbendaharaan kini berada di tahap kritikal sehingga BN sanggup mencadangkan pelaksanaan GST ke atas makanan asas, ketika PRU14 perlu diadakan dalam tempoh kurang 14 bulan.

“BN tidak lagi boleh dikekalkan sebagai kerajaan. Ini kerana PAS menjangka jika BN terus memerintah, rakyat akan dipaksa membayar GST untuk petrol dan juga ubat-ubatan.
“Cadangan terbaru menunjukkan BN sanggup melanggar janjinya untuk tidak mengenakan GST terhadap makanan asas. Tiada jaminan bagi rakyat, BN tidak akan melanggar janjinya yang lain, jika ia kekal berkuasa,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Hari ini, China Press memetik Ketua Pengarah Kastam, Datuk Subromaniam Tholasy sebagai berkata, lebih 60 barang makanan akan dikenakan GST termasuk teh, kopi, rempah, makanan laut seperti belut dan ikan todak, mulai 1 Julai ini.

Buah-buahan diimport seperti avokado, buah ara, anggur, buah pic, ceri dan beri serta sayur-sayuran seperti kentang, kacang panjang, kacang, bayam dan jagung manis akan dikenakan cukai 6%.
Bagaimanapun, Subromaniam kemudiannya berkata, kerajaan membatalkan hasrat mengenakan GST ke atas lebih 60 barangan makanan.

Mengulas lanjut, Tuan Ibrahim berkata, jika GST dikenakan ke atas lebih 60 barang makanan itu, sudah tentu ia akan menyebabkan kenaikan kadar inflasi.
Beliau memetik laporan Bank Negara Malaysia yang menyasarkan kadar inflasi akan meningkat pada purata 3 hingga 4% tahun ini.

Katanya, kadar inflasi mencapai tahap tertinggi dalam tempoh 8 tahun pada Mac lalu, apabila ia melambung kepada 5.1%, sebelum menurun kepada 4.4% sebulan kemudian. Kadar inflasi dijangka kekal pada paras 4% pada Mei.

No comments:

Post a Comment