Sunday, June 11, 2017

Remaja ini disangka sarat mengandung, Setelah Dibedah Ini Hasilnya

  10/06/2017
Remaja di China ini menderita penyakit Hirschsprung atau HD, semula dikira hamil  . (AsiaWire/Mirror)
SHANGHAI   –  Pemuda berusia 22 tahun di China, yang semula dikira hamil oleh warga sekitarnya, berhasil menjalani operasi langka untuk mengungkap misteri di balik perut buncitnya.
Para pakar bedah di Shanghai, China timur, terkejut setelah memastikan bahwa pemuda itu bukan hamil, tetapi sedang mengalami gangguan pada kolon atau usus besarnya, seperti dilaporkan Mirror, Jumaat (9/6/2017).

Mereka berhasil mengeluarkan potongan usus sepanjang 30 inci atau sekitar 76 sentimeter dengan berat 13 kg dari dalam perut pemuda itu setelah mendiagnosisnya dengan kondisi langka.

Lelaki tersebut diyakini terlahir dengan kondisi bawaan yang dikenal sebagai penyakit Hirschsprung atau juga dikenal sebagai "HD".
Penyakit tersebut adalah suatu bentuk penyumbatan pada usus besar yang terjadi akibat lemahnya pergerakan usus kerana sebahagian dari usus besar tidak memiliki saraf yang mengendalikan kontraksi ototnya.

Akibat penyakit itu, pertumbuhannya pun terbantut. Ia tidak tampak seperti seorang pemuda seusianya, tetapi layaknya seorang anak kecil.

Lantas, apa isi perut tersebut? Rupanya kotoran yang seharusnya keluar menjadi tinja tersumbat akibat lemahnya pergerakan usus kerana usus besarnya tak memiliki saraf yang membuat ototnya berkontraksi.

Dampaknya, perut pemuda itu mulai membesar pada usia yang sangat muda - sampai pada titik di mana orang mengira dia sedang hamil 
Pemuda berusia 22 tahun yang tidak tumbuh normal itu harus mengandalkan ubat pencahar dan ubat lainnya untuk mengatasi sembelit agar dapat buang air besar.

Doktor Yin Lu dan pasukan pakar di sebuah rumah sakit di Shanghai bertemu dengan lelaki itu dan mendakwa bahwa mereka tertegun melihat ukuran perut seperti wanita sarat hamil   itu.
Dalam waktu tertentu, akibat kotoran yang terus tersumbat itu, perut lelaki itu boleh pecah terburai bila-bila saja, yang pasti akan membawa kematian.

Doktor Yin dan pasukan pakar bedah tidak mengatakan mengapa memilih untuk memberikan pertolongan perubatan, namun rasa kemanusiaanlah yang mendorong tindakan perubatan itu.

Lelaki itu pun dibawa ke rumah sakit untuk menjalani operasi, yang akhirnya menghabiskan waktu tiga jam untuk mengeluarkan usus besarnya sepanjang 30 inci itu.

Usus itu ditutup dengan dijahit di kedua hujungnya guna mencegah tinja tidak tercecer dan setelah ditimbang beratnya sekitar 13 kg.
Lelaki itu kini  stabil kembali dan diharapkan dapat sembuh total dengan menjalani kehidupan seperi lazimnya orang normal.

HD dilaporkan dialami oleh kira-kira satu dari setiap 5,000 kelahiran dan biasanya didiagnosis pada kanak-kanak.
Namun, beberapa orang tidak menyedari kalau mereka mengalami penyakit itu sampai mereka dewasa.
Sumber: Kompas.com

No comments:

Post a Comment