Friday, June 9, 2017

Siasat FGV dengan teliti, jangan pilih kasih

Tunku Abdul Aziz Ibrahim
Tunku Abdul Aziz Ibrahim
SHAH ALAM - Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah (LPPR) menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SRPM) menyiasat Felda Global Ventures (FGV) Holdings dengan teliti tanpa memihak mana-mana individu.

Pengerusi lembaga itu, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim berkata, pihaknya mengalu-alukan peningkatan keyakinan terhadap SPRM seperti yang ditunjukkan oleh permintaan untuk menyiasat amalan disyaki rasuah yang berlaku dalam FGV.

Menurutnya, pihaknya akan memberikan SPRM sokongan tidak berbelah-bahagi dan dorongan untuk menjalankan siasatan secara menyeluruh.
"Siasatan perlu dilakukan tanpa rasa takut atau pilih kasih dengan ketelitian yang biasa dan perhatian yang mana ia sepatutnya memperoleh nama untuk dirinya sendiri.

"Kita ingin menegaskan tentang amalan lama yang dipegang kerajaan untuk melantik ahli-ahli politik parti sebagai pengerusi GLC. Pada setiap masa, mereka telah jatuh jauh di bawah tahap etika yang kita harapkan daripada mereka yang memegang jawatan amanah," katanya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata, terdapat kes-kes secara semula jadi yang luar biasa di mana ahli-ahli politik reputasinya dicemari dengan integriti peribadi.
Katanya, memiliki pengalaman yang tinggi perlu dalam organisasi perniagaan besar selain mempunyai rekod cemerlang dalam mengamalkan tadbir urus yang baik sebelum dilantik.

"Justeru, kerajaan mempunyai tanggungjawab yang jelas untuk menghapuskan amalan rasuah dan tidak membantu dalam pembangunan negara," katanya.

No comments:

Post a Comment