Wednesday, July 5, 2017

China Putuskan Undang Pakar Kanser Dunia untuk Rawat Liu Xiaobo

 05/07/2017
Pemerintah Cina bebaskan pemenang Nobel perdamaian Liu Xiaobo yang sudah 8 tahun dipenjara, kerana alasan kesihatan.(DPA/DW)
 
SHENYANG  - Rumah sakit di China yang merawat pemenang Nobel penderita kanser Liu Xiaobo memutuskan untuk mengundang pakar dari Amerika Syarikat, Jerman, dan sejumlah negara lain.
Para pakar kanser itu diundang untuk memberikan  rawatan kepada tokoh pembangkang China yang dilepaskan dari penjara minggu lalu.
Kebijakan itu dipercayai merupakan imbas dari tekanan internasional agar memberikan kesempatan bagi Liu Xiaobo berubat ke luar negeri.

Biro hukum di Rumah Sskit Shenyang -kota di timur laut tempat Liu dirawat, mengatakan dalam sebuah pernyataan Rabu (5/7/2017), undangan tersebut dibuat atas permintaan keluarga Liu Xiaobo.
Diberitakan AFP, China menghadapi tekanan global untuk memberi Liu pilihan menjalani perawatan di luar negera sejak bulan lalu.
Liu dipindahkan dari penjara ke rumah sakit setelah dia didiagnosa menderita kanser hati stadium akhir.

Beijing mendapat kecaman dari kelompok hak asasi manusia kerana perlakuannya terhadap Liu.
Juga kerana China menunggu sampai kondisi Liu parah, sebelum membawanya keluar dari penjara.

Namun pihak berwenang di China berkeras, lelaki berusia 61 tahun tersebut mendapatkan perawatan terbaik dari doktor kanser terkemuka China, di Shenyang.
Liu dijatuhi hukuman 11 tahun penjara pada 2009 kerana kes subversi, setelah menyerukan reformasi demokratis.

Sementara, undangan kepada para pakar asing datang setelah Presiden China Xi Jinping tiba di Berlin, Selasa kelmarin.  
Dia melakukan kunjungan kenegaraan, dan akan ikut dalam pertemuan puncak G20 di Hamburg pada hari Jumaat.

Jurucakap Pemerintah Jerman Steffen Seibert mengatakan pada hari Isnin, Berlin berharap Liu akan mendapatkan semua dukungan perubatan yang diperlukan.
Disebutkan pula. solusi kemanusiaan untuk Liu Xiaobo harus menjadi prioriti.
Duta Besar AS yang baru untuk Beijing, Terry Branstad, mengatakan minggu lalu, dia ingin melihat Liu memiliki kesempatan untuk mendapatkan  rawatan di luar negeri.
 Sumber:Kompas.com

No comments:

Post a Comment