Friday, July 14, 2017

DAP tak tamak macam Umno, kata PH Sabah

 | July 14, 2017
Pemuda PH Sabah membidas menteri Salleh Said Keruak cuba menjadi batu api untuk memecah belahkan PH.
Razeef-Rakimin2
KOTA KINABALU: Ketangkasan menteri Umno Datuk Seri Salleh Said Keruak mempersoalkan barisan kepimpinan Pakatan Harapan menunjukkan BN gentar akan tahap kerjasama pembangkang, kata Setiausaha Sekretariat Pemuda Pakatan Harapan Sabah Razeef Rakimin.

“Beliau mempersoal kedudukan DAP dalam jawatankuasa PH kerana DAP mempunyai bilangan kerusi Parlimen terbanyak.
“Namun Salleh tidak sedar itulah perbezaan antara PH dan BN. DAP tidak tamak seperti Umno yang berkuasa sepenuhnya mengawal parti komponen BN yang lain,” kata Razeef dalam kenyataan hari ini.

Beliau mengambil contoh tindakan Umno mengambil kawasan MCA, MIC dan Gerakan pada PRU-13. “Perkasa sama berlaku di Sabah yang menyaksikan akhirnya BN kehilangan 3 kerusi Parlimen dan 9 kerusi DUN”.
“Toleransi dalam PH membuatkan BN gerun, oleh itu Salleh memainkan peranan memecah belahkan PH dengan menjadi ‘batu api’,” katanya.
Razeef memulangkan soalan Salleh yang menyoal sama ada kepercayaan boleh diberikan kepada PH untuk menereajui negara.

“Sebenarnya rakyat sedang berfikir adakah kepercayaan boleh diberikan kepada BN untuk menerajui negara sekali lagi,” jawabnya, merujuk kepada pelaksanaan GST ketika rakyat “terhimpit” dengan kenaikan kos sara hidup.
“Adakah rakyat akan memberikan mandat kepada BN apabila rakyat melihat BN bermewah dikala rakyat masih banyak yang miskin tegar?

“Kawasan Salleh sendiri di DUN Usukan masih daif prasarana seperti jalan raya, bekalan elektrik dan masalah bekalan air.
“Beliau seharusnya fokus menjaga kawasan beliau apatah lagi beberapa kawasan mengalami banjir sekarang. Namun beliau sibuk mempertahankan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor dalam skandal 1Malaysia Development Berhad.”

No comments:

Post a Comment