Monday, July 17, 2017

‘DAP tidak boleh buat pemilihan semula tanpa surat JPPM’

 | July 16, 2017
Timbalan Menteri Dalam Negeri, Masir Kujat berkata, beliau akan tanya Jabatan Pendaftaran Pertubuhan alasan di sebalik kelewatan mengeluarkan surat rasmi itu.
masir-kujat-dap
PETALING JAYA: Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Masir Kujat berkata, Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (JPPM) perlu mengeluarkan surat rasmi untuk mengarahkan DAP mengadakan pemilihan semula Jawatankuasa Eksekutif Pusatnya (CEC).

Beliau dipetik Malaysiakini berkata, pemilihan semula itu tidak boleh dilakukan menerusi arahan lisan.
Pada 7 Julai lalu, Ketua Pengarah JPPM, Datuk Mohammad Razin Abdullah meminta DAP mengadakan pemilihan semula CEC.

Katanya, arahan itu ekoran pelantikan ahli CEC dan pemegang jawatan utama DAP pada 29 September 2013 dianggap tidak sah dari segi undang-undang.
Ketika ditanya kenapa Razin belum mengeluarkan surat rasmi kepada DAP untuk mengadakan pemilihan semula itu, Masir berkata: “Saya akan semak dengan JPPM berhubung alasan kelewatan mengeluarkan surat rasmi kepada DAP. Parti itu perlu mempunyai surat berkenaan sebelum ia boleh mengadakan pemilihan semula.”

Katanya, DAP tidak akan mengambil serius arahan JPPM tanpa surat rasmi.
“Saya mengharapkan JPPM akan mengeluarkan surat rasmi itu sama ada minggu ini atau minggu depan,” kata ahli Parlimen Sri Aman itu selepas menghadiri mesyuarat Majlis Tertinggi Parti Rakyat Sarawak (PRS) di Kuching, hari ini.

Pada 12 Julai lalu, Pengerusi Biro Undang-undang DAP, Gobind Singh Deo memberi tempoh 48 jam kepada JPPM untuk mengumumkan jika ia mahu menghantar sebarang pemberitahuan rasmi kepada parti itu mengenai pemilihan baru CEC.
“JPPM tidak boleh mempermainkan kami. Jangan mengeluarkan kenyataan media kemudian diam. Bertindaklah secara munasabah. Kelakuan JPPM ini paling tidak profesional,” kata Gobind dalam satu kenyataan Rabu lalu

No comments:

Post a Comment