Monday, July 24, 2017

Dua Kanak-kanak Ini Mengayuh Basikal 5 Jam untuk Menjengok Ayah di Penjara

24/7/17

(Foto: Diambil dari Facebook)
(Foto: Diambil dari Facebook)

JAKARTA - Apichai Manthong, seorang penjaga penjara di Kantharalak, Thailand tak kuasa menahan pilu  ketika melihat dua kanak-kanak datang ke penjara yang dijaganya.

Dua  kanak-kanak tersebut telah mengayuh basikal selama lima jam dari Provinsi Sisaket hanya untuk melihat ayahnya yang kini mendekam di penjara. Jarak rumah mereka ke penjara tak kurang dari 50 kilometer.

Apichai dalam akaun Facebook-nya menulis, meski sudah mengayuh  basikalnya jauh, doa   kanak-kanak tersebut kurang beruntung kerana datang di hari yang salah. Pasalnya, keduanya datang di hari larangan untuk warga berkunjung.

Dia pun bertanya tentang ibu keduanya, "Ibu di Bangkok," jawab keduanya yang mengaku tinggal bersama nenek. Mereka juga punya seorang saudara, tapi mengidap penyakit mental.


Tak dapat  membawa keduanya melihat sang ayah, Apichai kemudian membawa mereka ke bagian administrasi untuk melihat jadwal ayah mereka bebas.

"Mereka sangat gembira mendengar tanggal ayah mereka bebas. Aku begitu tersentuh melihat kasih sayang yang mereka punya untuk ayahnya. Mereka sengaja menggunakan waktu cuti sekolah untuk melihat ayah mereka. Aku hampir menangis," tulis Apichai.










Kasihan, Apichai kemudian memberikan kedua  kanak-kanak itu wang sekitar Rp40 ribu dan air putih.

Kisah ini membuat netizen terharu. Mereka pun berterima kasih ke Apichai yang telah berbaik hati kepada kedua kanak-kanak tersebut

No comments:

Post a Comment