Saturday, July 1, 2017

IPT M'sia 'terperangkap' walaupun ada status autonomi

Malaysiakini 17/7/17

Kertas kerja terbitan Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (Ideas) mendakwa institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di Malaysia tidak diberi kuasa autonomi sewajarnya, walaupun diberi status sedemikian.

"Walaupun universiti awam diiktiraf sebagai badan berkanun Persekutuan, mereka masih dikehendaki mematuhi rangka kerja tadbir urus yang sama seperti perkhidmatan awam dari segi skala gaji, kriteria promosi dan prosedur," tulis Wan Chang-Da yang menulis kertas kerja tersebut.

Kertas kerja bertajuk "Sejarah Autonomi Universiti di Malaysia" itu mengetengahkan perkembangan yang membawa kepada keadaan autonomi universiti semasa.
Ketua Eksekutif Ideas, Wan Saiful Wan Jan berkata, penemuan kertas kerja itu menjurus kepada semakan semula cadangan untuk memberikan autonomi kepada universiti di Malaysia.
"Pada masa ini, 17 daripada 20 IPTA dianugerahkan status autonomi.

"Bagaimanapun, kita perlu bertanya sama ada ia hanya retorik, atau jika ada komitmen yang sebenarnya untuk memberi lebih banyak kuasa ke universiti," kata Wan Saiful dalam kenyataan, semalam.
Beliau memberikan contoh bagaimana universiti di Malaysia tidak mempunyai kawalan penuh ke atas peruntukan dana dan geran penyelidikan kerana pematuhan yang ketat terhadap prosedur yang ditetapkan oleh Kementerian Kewangan dan Perbendaharaan.

Malah universiti swasta yang tidak menerima sokongan kewangan dari kerajaan adalah tertakluk kepada arahan 'lebihan perundangan' dan pekeliling yang sama, tambah beliau.
Wan Saiful berkata, ini berbeza dengan bagaimana universiti termasuk IPTA mempunyai autonomi sepenuhnya suatu masa dahulu.

No comments:

Post a Comment