Thursday, July 6, 2017

Ismail Sabri saman portal berita Sabah RM10 juta

Malaysiakini 6/7/17
Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memfailkan saman terhadap Sabah Publishing House Sdn Bhd, yang mengendalikan Daily Express dan editornya, berhubung tiga laporan pada tahun lepas membabitkan kontroversi telur penyu.
Tiga artikel itu berjudul "Minister and Sabah YB have yet to comply: Dept”, "Beluran turtle eggs dinner: Findings left to the AG” dan “Explain turtle egg confusion first, Lim (Kit Siang) tells Minister”.

Tiga artikel itu disiarkan antara 24 Januari dan 9 September tahun lepas.
Menteri itu memfailkan saman itu pada 30 Mac tahun ini, tetapi wartawan hanya berjaya mendapatkan dokumen berkaitan hari ini.
Ismail, yang juga Anggota Parlimen Bera, mendakwa laporan itu bermaksud atau menyimpulkan bahawa beliau telah mengabaikan tanggungjawab, tidak menghormati kedaulatan undang-undang, dan walaupun menjadi menteri persekutuan, menyalahgunakan undang-undang serta tidak menghiraukan sepenuhnya proses siasatan.

Ia juga bermaksud bahawa beliau melakukan kesalahan di bawah Enakmen Pemuliharaan Hidupan Liar 1967 kerana memakan telur penyu dan berbohong serta tidak layak menjadi menteri persekutuan.

Menteri itu mendakwa media yang berpangkalan di Sabah itu terus menerbitkan artikel tanpa mendapatkan komentar atau pandangannya.
Ismail, yang juga anggota majlis tertinggi Umno, mendakwa media berkenaan tidak mendapatkan pengesahan daripada jabatan kerajaan berkaitan sama ada beliau enggan ditanya atau bekerjasama dengan penyiasat.

Beliau menyatakan tidak menerima sebarang notis daripada pejabat timbalan pendakwa raya untuk merekodkan kenyataannya atau membantu dalam siasatan dan artikel itu diterbitkan secara sensasi di muka depan yang telah menyebabkan malu kepadanya.
Menteri mendakwa bahawa laporan itu palsu, tidak berasas dan berbahaya diterbitkan.

Beliau juga mendakwa telah mengarahkan peguamnya untuk mendapatkan permohonan maaf dari Sabah Publishing House pada 1 Mac, tetapi gagal berbuat demikian.
Sabah Publishing House hanya menjawab melalui peguamnya pada 19 April bahawa ia telah tidak bersedia mematuhi tuntutan menteri berkenaan dan bersedia untuk menerbitkan kenyataan Ismail.

Ismail menuntut ganti rugi ganti rugi berjumlah RM10 juta, bersama-sama dengan ganti rugi teruk, teladan dan injunksi yang menghalang Sabah Publishing House daripada mengulangi kata-kata fitnah berkenaan.

No comments:

Post a Comment