Tuesday, July 18, 2017

Lelaki Ini Dipenjara 16 Tahun Kerana Terbukti Bunuh 21 Ekor Kucing

  17/7/17

Foto yang diambil dari rekaman CCTV ini memperlihatkan Robert Roy Farmer tengah mendekati seekor kucing yang menjadi korbannya.
Foto yang diambil dari rakaman CCTV ini memperlihatkan Robert Roy Farmer sedang mendekati seekor kucing yang menjadi korbannya.(Mirror)
LOS ANGELES - Seorang lelaki dijatuhi hukuman penjara selama 16 tahun setelah terbukti membunuh 21 ekor kucing.
Robert Roy Farmer dinyatakan terbukti membunuh puluhan ekor kucing selama satu bulan penuh pada 2015 di San Jose, California.

Lelaki berusia 26 tahun ini mengaku bersalah dalam 21 dakwaan kekerasan hewan dan satu dakwaan kekerasan dalam tuduhan memperkosa salah seekor kucing yang sudah mati itu.

Kes ini berawal pada September 2015 ketika puluhan ekor kucing hilang di permukiman Cambrian Park di San Jose.
Kemudian muncul berita angin tentang seorang lelaki yang memancing dua ekor kucing masuk ke dalam beg bimbitnya.

Salah seekor kucing itu kemudian berhasil melarikan diri. Demikian dilaporkan harian The San Jose Mercury.
Beberapa minggu  kemudian , sebuah rakaman CCTV kediaman Miriam Petrova memperlihatkan seorang lelaki mengambil seekor kucing berwarna oren milik  wanita itu. Rakaman CCTV itulah yang kemudian membantu polis mengindentifikasi Farmer yang kemudian ditangkap pada 8 Oktober 2015.
Farmer ditangkap ketika sedang tidur di keretanya bersama dengan seekor kucing berbulu oren yang sudah mati.

Di dalam kereta itu, polis  juga menemukan setumpuk bulu kucing, sarung tangan yang ditempeli bulu, dan sebilah pisau berburu.
Awalnya Farmer dijerat tiga dakwaan kekejaman terhadap hewan. Namun, dakwaan itu bertambah setelah ujian DNA terhadap bulu-bulu kucing itu mengungkap 21 ekor kucing yang berbeda.

Makmal polis  juga menemukan adanya bukti pelecehan seksual terhadap seekor kucing di kereta itu.
Kuasa hukum Farmer, Wesley Schroeder mengatakan, bukti itu tak membuktikan bahwa Farmer juga memperkosa hewan-hewan itu selain membunuh mereka.

Sementara jaksa Alexandra Ellis sebelum meminta hakim menjatuhkan hukuman yang lebih berat.
Sebab, menurut jaksa, sejumlah laporan menyebut Farmer memiliki keperibadian antisosial kerana sama sekali tak menunjukkan rasa menyesal atas perbuatannya dan memperlihatkan amarah besar terhadap keluarganya.

Selain menjatuhkan hukuman penjara 16 tahun, mahkamah juga memutuskan tatkala bebas kelak, Farmer dilarang memelihara kucing selama 10 tahun dan diperintahkan menjauhi kawasan Cambrian Park.
sumber:KOMPAS.com

No comments:

Post a Comment