Saturday, July 29, 2017

Tudia aih! Wanita ini buat pembedahan plastik untuk hindari penagih hutang

29/7/17

Ilustrasi. Operasi plastik. (Foto: Hindustan Times)
Ilustrasi. Operasi plastik. (Foto: Hindustan Times)
WUHAN – Seorang wanita berumur 59 tahun di China, Zhu Najuan berhutang sebesar 25 juta yuan . Lantaran tak mampu membayar pinjaman kad kredit tersebut, dia pun nekat menjalani pembedahan plastik. 

Ketika wanita itu  tertangkap, polis  terkejut melihat perubahan wajahnya. Bahkan dia memiliki kad identiti ganda.
 “Kami sangat terkejut melihat kejadian itu. Wajahnya seperti berusia 30-an tahun, sangat berbeda dengan foto yang kami punya,” ujar polis di Shenzhen, seperti dikutip dari Telegprah, Sabtu (29/7/2017). 

Saat diinterogasi, Zhu mengaku meminjam kad identiti orang lain untuk bepergian mengenakan layanan keretapi ke penjuru negeri. Sementara untuk biaya operasi plastiknya, dia memakai kad kredit.
Berita ini sontak menjadi perhatian nasional di China. Sejumlah pihak meyakini, kes ini boleh mencuat kerana pemerintah mendorong rakyatnya untuk menjadi konsumen kad kredit. 

Kad kredit dianggap menunjang daya beli penduduk dan membantu pertumbuhan ekonomi baru. Pemerintah juga berharap kepemilikan kad kredit ini mengurangi ketergantungan rakyat terhadap industri berat dan investasi infrastruktur yang dikelola negara. 

Seiring berjalannya waktu, penggunaan kad kredit oleh individu justru memunculkan masalah baru. Banyak pelaku rumah tangga yang kini menumpuk hutang. Diperkirakan jumlahnya mencapai 50% produk domestik bruto tahun lalu, naik dua kali ganda dalam waktu kurang dari satu dekade.
Pemerintah pun berjanji akan menyediakan produk perkreditan nasional yang lebih terjangkau dan dapat diandalkan. Sementara itu, pihak berwenang di seluruh Negera China sedang mengejar pemilik kad kredit yang menunggak hutang

No comments:

Post a Comment