Thursday, July 13, 2017

VIDEO - Remaja perempuan membajak sawah ganti lembu kerana kurang biaya

12/7/17

Potongan gambar ketika Radha dan Kunti membajak lahan pertanian (Foto: CEN/Mirror)
Potongan gambar ketika Radha dan Kunti membajak lahan pertanian (Foto: CEN/Mirror)
 
MANDSAUR – Seorang lelaki di India menjadi viral dan menuai kecaman setelah terakam menggunakan kedua puterinya bak lembu untuk membajak sawah. Lelaki itu mendakwa bahwa keputusan tersebut diambil kerana kekurangan biaya. 

Sebagaimana dikutip dari Mirror, Rabu (12/7/2017), pada rakaman tersebut memperlihatkan Radha Barela (13) dan adiknya, Kunti (9), sedang membajak lahan pertanian yang berlokasi di Desa Bastanpur Pangari. Sang ayah, Sardar, menyatakan kedua puterinya itu diarah membantu ketika krisis kewangan menghantam keluarganya.
 
  Sardar juga tidak menutup-nutupi ia menggunakan puterinya bak lembu. “Saya tidak punya cukup wang untuk membeli atau merawat lembu untuk membajak. Kedua anak perempuan saya berhenti sekolah kerana krisis kewangan. Saya tidak punya pilihan kecuali meminta anak perempuan saya untuk menarik bajak. Dan mereka telah melakukannya selama dua tahun terakhir,” ujar Sardar. 

Video viral tersebut akhirnya sampai ke “telinga” pemerintah India. Pegawai di District Public Relation Office, Ashish Sharma, mengatakan bahwa Pemerintah India akan membantu keluarga tersebut. 

“Petani itu telah diinstruksikan untuk tidak menggunakan anak-anaknya dalam kegiatan semacam itu. Apa pun bantuan yang boleh diberikan di bawah skema pemerintahan, kami akan dalami. Setelah kejadian itu diketahui, kami langsung mengirim pegawai ke desa tersebut,” tutur Sharma. 
Video: Youtube NDTV

No comments:

Post a Comment