Tuesday, August 8, 2017

Siapa yang Curi Kereta Saya? "Seekor Beruang", Jawab Polis

8/8/17

Ads by AdAsia
Error setting up player:
Invalid license key
Learn More
Kondisi dalam mobil Ron Cornelius setelah mobilnya dikemudikan beruang. (Foto: Durango Herald)
Kondisi dalam kereta   Ron Cornelius setelah keretanya dipandu beruang. (Foto: Durango Herald)

COLORADO – Seekor beruang terperangkap di dalam kereta. Dia menikmati perjalanan yang menyenangkan sebelum akhirnya terjungkal ke dasar bukit.
Pemilik kereta malangvitu adalah seorang lelaki yang tinggal di Durango, Colorado, Amerika Syarikat. Ron Cornelius terbangun sebelum waktunya untuk menerima panggilan dari polis  yang memberitahu  keretanya ditemui hancur kerana kecelakaan.

Ron segera bergerak dan memeriksa   halaman rumah tempat dia pakir kereta itu semalam. Benar saja, keretanya ghaib. Kotak suratnya juga rebah ke tanah. Dia fikir ini pencurian biasa. Baru setelah dia mendatangi lokasi kejadian dan melihat kerosakan dan kotoran segar di dalam keretanya, dia tahu pelaku sebenarnya. Seekor beruang. 

“Biasanya, saya belum bangun pada pukul 05.00, kecuali jika ada seekor beruang memandu kereta di jalan,” celotehnya kepada Durango Herald, disunting dari BBC, Selasa (8/8/2017). 

Jurucakap  polis  daerah La Plata, Dan Bender menjelaskan, beruang hitam besar itu sebenarnya hanya bermaksud mencari makanan di dalam kereta. Sebab   makanan mereka di hutan sudah habis. Ia mengaku sudah terbiasa menerima laporan beruang yang masuk kereta penduduk setempat. Sedikitnya, dia menemui 2-3 beruang terperangkap di dalam kereta setiap minggu di kawasan tersebut.


Menariknya, kata Bender, beberapa ekor beruang mampu membuka pintu kereta dan masuk ke dalam. Namun begitu, baru kali ini, dia mendapati ada beruang yang masuk dan tak boleh keluar, kemudian meluncur begitu saja bersama kereta yang disusupinya. 

Tentu saja, beruang itu tidak boleh memandu  . Bender yakin, beruang itu terkejut dan panik ketika menyedari keretanya bergerak. Dia mencuba menghentikan lajunya dan ingin keluar dari sana, tetapi berakhir dengan pijak pedal minyak. 

Mamalia berbulu itu pasti ketakutan dan panik, dia juga marah. Pasalnya, ketika ditemui, kereta itu dalam keadaan yang amat menyedihkan. Bukan saja kerana badan luar kereta hancur, tetapi dalamnya juga bernasib sama. Kaca depan pecah, jok habis tercabik-cabik, sterengnya tercabut dari dashboard, begitu juga radio, layar penunjuk kecepatan dan corong AC. 

Dengan adanya kejadian ini, polis setempat mengingatkan penduduk setempat agar selalu mengeluarkan makanan dari kereta,   juga untuk mengunci pintu kereta  mereka sebelum ditinggal pergi atau tidur. 
 Sumber: Youtube/Jeffco Sheriff

No comments:

Post a Comment