Friday, August 11, 2017

Wanita ini tiba-tiba pengsan sebab...

10/8/17

Error setting up player:
Invalid license key
Learn More
Foto ketika perempuan yang tidak disebutkan namanya itu mendadak pingsan (Foto: South China Morning Post)
(Foto: South China Morning Post)

XINGYI – Seorang wanita muda di China menjadi buah mulut netizen Negera China    setelah mendadak pengsan di jalanan. Media setempat melaporkan, wanita itu pengsan kerana ia kehabisan wang ketika mencari pekerjaan dan belum makan selama beberapa hari. 

Sebagaimana dikutip dari South China Morning Post, Khamis (10/8/2017), dua polis menemui  wanita itu pengsan pada Isnin 7 Ogos 2017 di trotoar Kota Guiyang. Keduanya kemudian berusaha membangunkan perempuan yang tak disebutkan namanya itu.

Setelah sedar, wanita yang berusia 20 tahunan itu mendakwa ia berasal dari kota Xingyi dan telah menghabiskan semua wangnya demi mencari pekerjaan. Mendengar hal tersebut, salah seorang polis  kemudian memberikannya 200 yuan   dan memintanya untuk menghubungi keluarganya. 

Para netizen China pun merasa terenyuh dengan kisah wanita tersebut. Beberapa di antaranya bahkan menyebut insiden ini mengingatkan mereka mengenai sukarnya untuk mendapatkan pekerjaan demi sesuap nasi.

“Kita harus memuji wanita ini kerana ia memilih kelaparan dibandingkan melakukan hal-hal buruk,” tulis salah satu netizen. Warganet lainnya menuliskan bahwa ini merupakan gambaran orang-orang yang berasal dari keluarga miskin yang mencuba bertahan hidup di masyarakat China

No comments:

Post a Comment