Tuesday, January 23, 2018

Demi anaknya, lelaki ini bina jalan sepanjang 8 Km

23/1/18

https: img-k.okeinfo.net content 2018 01 22 18 1848651 demi-anak-seorang-pria-di-india-bangun-jalan-sepanjang-8-km-1s03EnCL6P.jpg 
 Nayak membangun  jalan agar anaknya dapat berkunjung ke rumah. (Foto: Oddity Central)

ORISSA - Seorang lelaki di Orissa, India Timur,  membangun jalan seorang diri sepanjang 8 km  agar anak-anaknya, yang tinggal jauh dari rumah untuk bersekolah, dapat mengunjunginya lebih kerap. Selama dua tahun terakhir Jalandhar Nayak (45) berangkat setiap pagi membawa kapak dan linggis untuk menghabiskan waktu selama delapan jam sehari untuk memotong batu dan memindahkan batu-batu besar. 

Jarak sekolah dan rumah Nayak jauh kerana desanya yang berada di wilayah terpencil. Anak-anaknya terpaksa berjalan selama 3 jam untuk menuju ke sekolah kerana harus melalui lima bukit.

“Anak-anak saya sukar melalui jalanan yang sempit dan berbatu ketika pergi ke sekolah. Saya sering melihat mereka terhuyung-huyung ketika melalui batu-batuan. Saya lalu memutuskan untuk membuka jalan melalui gunung sehingga boleh berjalan dengan bebas,” ungkap Nayak, dilansir dari Oddity Central, Isnin (22/1/2018). 

Pemerintah setempat baru menyedari apa yang diperbuat Nayak kerana ia tak pernah meminta bantuan. Akhirnya pihak pemerintah memutuskan untuk meneruskan pekerjaan Nayak. Jalan tersebut nantinya akan menghubungkan desa tersebut ke kota tempat anak-anak Nayak bersekolah. Selain itu, Nayak juga akan dibayar kerana telah membangun jalanan tersebut.

"Saya terkesan ketika mengetahui bahwa dia sangat memastikan bahwa tidak ada satu pohon pun yang dipotong ketika membangun jalan," ungkap Sibasyakti Biswal, seorang reporter tempatan yang pertama kali mewawancarai Nayak. 

Nayak sangat senang bahwa pemerintah akan menyelesaikan jalan tersebut. Ia juga meminta agar pemerintah memberikan desanya elektrik dan air. Nayak juga menambahkan bahwa dia berharap anak-anaknya dapat berkunjung ke rumah pada liburan dan akhir minggu begitu pemerintah selesai membangun jalan. 

Media tempatan membandingkan Nayak dengan Dashrath Manjhi, "manusia gunung" yang menghabiskan 22 tahun seorang diri membuat celah yang cukup besar di sebuah gunung untuk membangun jalan ke kota terdekat. Dia membuka jalan tersebut setelah isteri tercintanya Falguni meninggal pada 1959 ketika dia tidak dapat menerima  rawatan perubatan setelah kemalangan  kerana medan yang sukar

No comments:

Post a Comment