Proton Holdings mahu pusat pengedaran dan servis
sehenti menambahbaik pengalaman pembelian, tetapi beberapa pengedar
kecil-kecilkan berdepan kesukaran.
KUALA LUMPUR: Baik pulih pengedaran Proton Holdings Bhd mungkin menyebabkan beberapa syarikat pengedar bergabung atau ditutup.
Buat permulaan, Proton meminta 280 pengedar dan pusat khidmat
menaiktaraf premis mereka menjadi pusat pengedaran dan servis sehenti,
lapor The Malaysian Reserve (TMR).
Beberapa rakan Proton yang hanya menjual kereta kini perlu bergabug dengan rakan-rakan yang hanya menawarkan servis.
Itu salah satu daripada banyak perubahan yang diperkenalkan ketua
pegawai eksekutif Proton yang baharu, Li Chunrong, untuk pusat-pusat
pengedaran dan servis. Perubahan itu mahu mengukuhkan jenama dan
menambahbaik pengalaman pembelian.
Li diantik CEO Selepas Zhejiang Geely Holding Group Co Ltd membeli
49.9% pegangan dalam Proton daripada DRB-Hicom Bhd tahun lalu. DRB-Hicom
mengekalkan pegangan 50.1%.
Menurut TMR, perubahan yang Li laksanakan itu bermakna beberapa pusat
pengedaran Proton yang tertua mungkin tidak akan dapat diterima.
Setakat ini hanya 4 pengedar yang menandatangani perjanjian naik
taraf rangkaian pengedar baharu, menurut kenyataan oleh syarikat itu
bulan lepas.
Empat pengedar itu sebahagian daripada 28 pengedar utama yang dibawa Proton untuk melawat outlet Geely di China tahun lepas.
TMR memetik salah satu daripada 4 pengedar itu, Pengarah Setia
Gemilang Auto Sdn Bhd Andrew Quek, sebagai berkata: “Kami akan bina
ruang pameran mewah yang boleh memuatkan 11 kereta pameran, 14 takal
servis, 10 ruang mengecat kereta, 30 parkir kereta pelanggan dan ruang
kawasan istirahat baharu.”
Outlet itu dijangka siap Jun tahun ini.
Bagaimanapun, TMR melaporkan pengedar-pengedar kecil, ada yang sudah
lebih 20 tahun menjadi rakan Proton, berkata syarat baharu Proton itu
terlalu sukar untuk mereka dan mohon bertolak ansur.
TMR memetik seorang pengedar tidak dinamakan sebagai berkata:
“Difahamkan untuk kami melakayakkan diri sebagai pengedar tulen untuk
mana-mana jenama, secara idealnya keperluan untuk sebuah outlet jualan,
servis dan alat ganti (3S) perlu dipenuhi.
“Bagaimanapun, pusat sehenti 3 dalam 1 itu diluar jangkauan kami,
terutamanya bagi mereka yang beroperasi di Johor, kawasan tengah dan
Pulau Pinang, di mana sewa dan harga tanah sangat tinggi.”
Pengedar memberitahu TMR Proton harus bertolak ansur, termasuk
membenarkan mereka menyediakan 3 bentuk perkhidmatan itu dalam satu
kawasan kalau bukan sebumbung.
Untuk membina 33 outlet baharu, yang memerlukan kawasan seluas 18,000
meter persegi, pengedar memberitahu TMR belau perlu mengeluarkan
belanja sehingga RM3 juta, tidak termasuk harga tanah.
Seorang pengedar berkata mereka sebelum ini diminta melakukan naik
taraf dengan janji produk dan jualan yang lebih baik, tetapi janji-janji
itu belum kelihatan.
“Sekarang, mereka mahu kami membelanjakan wang kerana menjangkakan model baharu, Boyue,” katanya lapor TMR.
Menurut laporan itu, jualan Proton turun kepada 70,991 tahun lepas, berbanding 72,291 unit yang terjual pada 2016.
segala capex ko buat akan kena non-bisnes friendly GST.. pembeli kenderaan kini tengah hold back tunggu PH ambil alih kerajaan persekutuan mansuh GST.. baru lah lebih ramai rakyat akan mula beli kenderaan.
ReplyDelete