Thursday, April 19, 2018

Bayi berusia dua hari mati setelah dibuang ke tandas

18/4/18

https: img.okeinfo.net content 2018 04 17 18 1887784 bayi-berusia-dua-hari-di-india-tewas-setelah-dibuang-ke-toilet-hcPOdmSTQL.jpg  
Gambar hiasan

KERALA – Bayi berusia dua hari ditemui meninggal  di dalam sebuah tandas di India setelah disiram oleh orangtuanya sendiri. Jasad bayi tersebut ditemui pada Jumaat pagi oleh seorang tukang paip yang dipanggil ke sebuah bangunan di Kerala, India untuk memperbaiki paip yang tersumbat. 

Berdasarkan keterangan para pekerja, mereka menjadi trauma setelah mengetahui bahwa kepala bayi kecil itulah yang menyebabkan paip tersumbat. Mereka segera berusaha mengeluarkannya dari saluran, tetapi bayi itu telah mati beberapa jam sebelumnya.

Dr Abdul Rahman yang mengelola klinik di sebelah rumahnya menjadi orang pertama yang menyedari ada penyumbatan dan memanggil tukang paip. Polis  mengatakan, ketika para tukang ledeng berusaha membuka penyumbatan, mereka melihat benda yang mirip seperti bola. 

Ketika mereka mencuba mengeluarkannya, mereka terkejut melihat kepala kecil muncul di depan mereka.
Bayi itu dibuang ke toilet klinik dengan plasenta yang masih menempel. Foto: NDTV
Setelah penyelidikan lebih lanjut, mereka menemui tubuh bayi yang baru lahir, plasentanya masih menempel, terjebak di dalam saluran. Polis  menduga bahwa orang tuanya membawa bayi perempuan itu ke klinik dengan alasan konsultasi dan menyiramnya ke tandas. 

Namun, kerana plasenta masih utuh, mereka berspekulasi bahwa sang ibu kemungkinan melahirkan bayi itu di tandas sebelum mencuba untuk membuangnya. Polis  sekarang menyelidiki insiden itu dan memeriksa catatan semua pesakit yang melakukan kunjungan ke klinik di hari kejadian. 

“Tidak ada bau busuk yang berasal dari tandas. Jasad tidak membusuk ketika kami memulihkannya. Tetapi plasenta bayi itu masih utuh dan ada darah di dalam tandas.” 

“Melihat warna darah, pekerja rumah tangga mengira itu untuk air berlumpur, 'kata polis  kepada News Minute sebagaimana dilansir Daily Mail, Selasa (17/4/2018). 

“Penyiasatan sedang dijalankan. Kami menganalisis catatan tersebut, tetapi kami belum dapat mengenalpasti orang tuanya," tambah sumber polis kepada NDTV. Jasad bayi itu telah dibawa ke Thrissur medical college untuk pemeriksaan postmortem.

No comments:

Post a Comment