Wednesday, April 18, 2018

Doktor berjaya keluarkan pemetik api yang selama 20 tahun ada di dalam perut lelaki ini

Dokter Berhasil Keluarkan Korek Api yang Selama 20 Tahun Ada di Dalam Perut Pria Ini
Peoples Daily/Daily Mail
Sebuah pemetik api yang berada di perut pesakit selama 20 tahun berhasil dikeluarkan 
BEIJING - Seorang lelaki dikejarkan  ke Rumah Sakit Dujiangyan, Chengdi, Provinsi Sichuan, RRT lantaran mengalami sakit yang luar biasa di bahagian perutnya dan mengeluarkan darah ketika buang air besar 13 April beberapa hari lalu.

Menurut stesyen televisyen Jiangxi Network Television, setibanya di rumah sakit, lelaki ini kemudian ditangani Dr Qiu Changwei dari bahagian gastroenterology yang kemudian melakukan proses endoskopi untuk melihat gangguan di organ pencernaan pesakit.

Dalam proses inilah, Dr Qiu menemukan sebuah benda berbentuk persegi empat berwarna hitam di dalam perut lelaki tersebut.
"Benda itu berukuran sekitar sembilan centimeter dan terlihat berkilat," ujar Qiu yang menduga benda itu adalah sebuah  pemetik api.

Dr Qiu juga menemukan adanya luka terbuka dan pendarahan di dinding perut pesakit tersebut. Kemudian kepada doktor, lelaki itu bercerita, dia kemungkinan secara tak sengaja menelan sebuah pemetik api pada 1998 atau 20 tahun yang lalu.

Lelaki itu tidak menjelaskan  secara terperinci mengenai situasi yang membuatnya tak sengaja menelan benda tersebut. Dr Qiu kemudian menggunakan sebuah tudung lateks untuk membungkus korek api itu lalu menariknya perlahan-lahan melalui kerongkongan lelaki tersebut.

"Lalu kami menarik benda   itu perlahan-lahan melalui kerongkongan pesakit," ujar Dr Qiu kepada stesyen televisyen Jiangxi Network Television.
Semua proses untuk mengeluarkan pemetik api itu hanya memakan waktu 10 minit dan kini lelaki tersebut sedang dalam proses pemulihan


No comments:

Post a Comment