Tuesday, April 17, 2018

Gara-Gara Penyakit Misteri , Kanada Panggil Pulang Keluarga Diplomatnya dari Kuba

  Selasa 17 April 2018  

https: img-k.okeinfo.net content 2018 04 17 18 1887603 gara-gara-penyakit-misterius-kanada-pulangkan-keluarga-diplomatnya-dari-kuba-pBiYoUTLAm.jpg 
 Kedutaan Besar Kanada di Havana, Kuba. (Foto: Reuters)

OTTAWA – Kanada akan menarik semua keluarga diplomatnya yang ditempatkan di kedutaan besar di Kuba. Pemerintah Kanada mengatakan, penarikan itu disebabkan merebaknya gejala kesihatan misteri  yang dikhuatirkan memiliki kaitan dengan cedera otak jenis baru. 

Gejala tersebut pertama kali dilaporkan oleh warga Kanada yang terhubung dengan kedutaan di Havana pada 2017. Ottawa masih menyelidiki apa yang menjadi penyebab dari gejala kesihatan yang juga mempengaruhi para diplomat Amerika Syarikat di Kuba itu.

Reuters, Selasa (17/4/2018) melaporkan, gejala tersebut termasuk pening, sakit kepala dan mual-mual tersebut telah ditemukan pada 10 dari 27 anggota kedutaan dan keluarganya. Pegawai senior pemerintah mengatakan, mereka yang terkena dampak telah menjalani ujian perubatan.

Meskipun belum ada insiden baru sejak musim gugur 2017, keluarga diplomatik yang telah kembali ke Kanada terus mengalami gejala. Dalam beberapa kes, gejala tersebut berkurang intensitinya sejak sebelum mereka kembali ke Kanada. 

Pegawai tersebut mengatakan, informasi yang diterima dari spesialis perubatan menimbulkan kekhuatiran mengenai jenis tertentu cedera otak.
Hasil kualiti ujian udara dan air di kediaman staf di Havana tidak menunjukkan penyebab dari masalah kesihatan tersebut.
Kerana keadaan ini, Kedutaan Besar Kanada di Kuba akan dinyatakan sebagai penempatan tanpa pendampingan. Status itu berarti para diplomat tidak akan ditempatkan bersama dengan keluarga mereka.

Gejala kesihatan serupa yang dialami diplomat dan staf kedutaan Amerika Syarikat di Kuba tahun lalu membuat Washington memutuskan untuk mengurangi dua pertiga jumlah stafnya di kedutaan. Sampai saat ini masalah kesihatan tersebut masih belum terungkap penyebabnya. 

Pegawai Kuba membantah keterlibatan pemerintahnya atau mengetahui mengenai penyebab dari insiden itu. Sejauh ini, gejala kesihatan tersebut hanya mempengaruhi personel dari kedutaan Kanada dan Amerika Syarikat dan tidak ada tanda-tanda risiko bagi para pelancung.

No comments:

Post a Comment