Friday, May 18, 2018

BN hampir tubuh kerajaan tetapi...

17/5/18
BN hampir tubuh kerajaan tetapi...
Sham (berdiri tengah) bersama lebih 500 ahli Umno Bahagian Bagan Serai bersemangat melaungkan keyakinan mampu membantu kebangkitan Umno dan BN pada PRU15.
(Ubah saiz teks)
BAGAN SERAI - Namanya sebelum ini disebut antara yang bakal memberikan sokongan kepada pembentukan kerajaan Pakatan Harapan.
Namun lewat beberapa hari, Adun Alor Pongsu yang juga Ketua Umno Bahagian Bagan Serai, Datuk Sham Mat Sahat membuktikan khabar angin berkenaan sama sekali tidak benar.

Hingga kini, beliau tetap kukuh memberikan sokongan kepada Umno dan BN.
Ketika ditemui pada majlis sambutan Hari Umno ke-72 peringkat Parlimen Bagan Serai, Sham mendedahkan bahawa, kelewatan mendapat sokongan tiga wakil rakyat Pas dalam pembentukan kerajaan perpaduan antara faktor kuasa mentadbir negeri itu beralih ke Pakatan Harapan.
Menurutnya, sehari selepas keputusan PRU14 diumumkan, kesemua 27 Adun BN diketuai Pengerusi BN negeri, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir mengadakan pertemuan dan perbincangan dengan tiga Adun Pas diketuai Pesuruhjayanya, Razman Zakaria.
“Berdasarkan pendirian Majlis Syura Pas, parti itu pada mulanya bersetuju tiga adunnya menyokong pelantikan Zambry sebagai Menteri Besar Perak untuk kerajaan perpaduan bersama Pas.

“Kesemua 27 Adun BN sudah menandatangani borang 30 bagi menyatakan persetujuan itu, manakala tiga Adun Pas datang pada sebelah malam turut tandatangan dan cop borang sama.

“Persetujuan mereka dibuat atas beberapa syarat termasuk berkaitan portfolio agama dan perkara itu memang dipersetujui,” katanya.


Sham (dua, kanan) bersama Adun Selinsing, Mohamad Noor Dawoo (kanan) memberi kata-kata semangat kepada lebih 500 ahli Umno bahagian Bagan Serai yang hadir pada program Sambutan Hari Umno ke-72 di Bagan Serai.
Beliau berkata, dalam tempoh itu, sekiranya Pakatan Harapan tidak boleh memberikan jaminan memperolehi tambahan satu kerusi sebagai syarat majoriti mudah pembentukan kerajaan, maka kerajaan perpaduan BN dan Pas akan ditabalkan sebagai kerajaan baharu Perak.

Bagaimanapun katanya, kemuncak peralihan sokongan berlaku apabila pertemuan di kediaman rasmi Menteri Besar Perak, Sabtu lalu memaklumkan terdapat dua Adun BN menyokong pembentukan kerajaan Pakatan Harapan.
“Semua kami terkejut sedangkan hakikat sebenar Pas ketika itu masih hendak bersama kita, kerajaan perpaduan hampir pasti menubuhkan kerajaan baharu di Perak.

“Apapun, kami enggan menyalahkan sesiapa dan menerima keputusan pembentukan kerajaan baharu Harapan dengan hati terbuka,” katanya.

Read more

No comments:

Post a Comment