Thursday, May 10, 2018

Perempuan ini direjam sampai mati kerana miliki 11 suami.

  10 Mei 2018
https: img-o.okeinfo.net content 2018 05 10 18 1896713 perempuan-somalia-dirajam-sampai-tewas-karena-miliki-11-suami-5JDNbiuEd8.jpgMOGADISHU – Seorang wanita di Somalia direjam dengan batu sampai mati  setelah mahkamah yang dilakukan kelompok militan Al Shabaab menyatakan dia bersalah kerana memiliki beberapa suami. Shukri Abdullah Warsame dituduh menikahi 11 kali tanpa menceraikan suami-suami  sebelumnya. 

Berdasarkan keterangan penduduk Kota Sablale, tubuh Shukri dibenamkan hingga lehernya sebelum dia dilempari dengan batu sampai mati oleh para militan Al Shabaab.

Kelompok Al Shabaab menganut interpretasi mereka terkait hukum syariah. Mereka menguasai bahagian besar wilayah di Somalia dan seringkali melakukan serangan dan penyerbuan sebagai usaha untuk menggulingkan pemerintah Somalia di Mogadishu.

"Shukri Abdullahi dan sembilan suami, termasuk suami resminya, dibawa ke mahkamah, masing-masing mengatakan dia adalah isterinya,” kata Gubernor Al Shabaab untuk Daerah Shabelle Bawah, Mohamed Abu Usama kepada Reuters, seperti dilansir BBC, Khamis (10/5/2018).
Poliandri atau perempuan yang memiliki lebih dari satu suami adalah hal dilarang dalam Islam. 

Perceraian diperbolehkan untuk kedua pasangan tetapi sementara lelaki diperbolehkan berpisah dari isteri mereka, wanita harus mendapat persetujuan suami. Jika ditolak, dia boleh pergi ke mahkamah agama untuk mendapatkan persetujuan. 

Media milik Al Shabaab menyebutkan bahwa Shukri dalam keadaan sangat sihat dan mengaku bersalah atas tuduhan tersebut ketika dia datang ke mahkamah di Sablale, 200 kilometer dari Mogadishu. 

Menurut , Mowliid Haji Abdi dari BBC Somalia, perceraian merupakan hal yang biasa terjadi di Somalia tetapi detail dari kes ini tidak biasa.
Para militan dikenal untuk menjatuhkan hukuman fisikal yang keras untuk apa yang mereka anggap sebagai pelanggaran agama.

No comments:

Post a Comment