Sunday, June 10, 2018

Identiti lelaki warga asing yang bunuh diri di Masjidil Haram masih misteri

Agregasi BBC Indonesia, Jurnalis- 10 Jun  2018  

https: img.okeinfo.net content 2018 06 10 18 1908882 identitas-pria-yang-bunuh-diri-di-masjidil-haram-masih-misteri-h7V2KBJfBq.jpg  
Masjidil Haram. Foto/Reuters

MAKKAH - Seorang warga negara Perancis bunuh diri dengan melompat dari bumbung Masjidil Haram di kota suci umat Islam, Makkah, demikian keterangan pegawai Arab Saudi dan Perancis, Sabtu (9/6/2018).
"Ada seorang warga negara asing yang lompat dari bumbung Masjidil Haram," kata  Polis Arab Saudi, yang dikutip kantor berita resmi Arab Saudi, Saudi Press Agency (SPA).

Dilaporkan lelaki itu maut di lokasi kejadian dan jasadnya kemudian dilarikan ke rumah sakit terdekat, ungkap  polis  negara itu.
Kantor berita AFP menyebutkan, Kementerian luar negeri Perancis mengesahkan bahwa lelaki yang melakukan bunuh diri di Masjid Haram adalah warga negara Perancis.

Namun demikian pegawai Kementerian Luar  Perancis itu tidak memberikan  perincian tentang jati diri pelaku bunuh diri tersebut.
Foto/Reuters
Sejumlah laporan yang belum dapat diverifikasi kebenarannya menyebutkan lelaki itu berusia 26 tahun.
Tindakan bunuh diri ini sempat terakam video dan kemudian diunggah ke media sosial dan kemudian menyebar luas. 

Insiden langka
Dilaporkan jenazah lelaki itu dilarikan ke rumah sakit untuk "mengetahui identiti korban dan penyebab kenapa melakukan bunuh diri", ungkap SPA.
Polis Arab Saudi mengatakan pihaknya juga sedang menyiasat   bagaimana lelaki itu menaiki pagar besi di bumbung bangunan masjid itu sebelum akhirnya melompat. 

"Penyelidikan masih berlangsung," kata pegawai Polis Saudi, menyitir BBC Indonesia.
Aksi bunuh diri ini, yang merupakan insiden langka di Makkah, bukanlah yang pertama kali terjadi di kota suci tersebut. 

Tahun lalu, seorang lelaki Arab Saudi mencuba membakar diri di depan Ka'bah, tetapi aksinya kemudian dihentikan oleh pegawai keselamatan.
Setiap tahun, jutaan orang warga Muslim dari seluruh dunia melakukan perjalanan ibadah Haji ke kota Makkah dan Madinah di Arab Saudi.
(fzy)

No comments:

Post a Comment