Wednesday, October 24, 2018

China Rasmikan Jambatan Lintas Laut Terpanjang di Dunia

24 Mac 2018

https: img.okeinfo.net content 2018 10 23 18 1967906 china-resmikan-jembatan-lintas-laut-terpanjang-di-dunia-vMippE6ZDY.JPG 
 Jambatan Hong Kong-Zhuhai-Macau (foto: Reuters/Aly Song)
HONG KONG - China membuka jambatan dan terowongan lintas laut terpanjang di dunia yang menghubungkan pusat finansial Hong Kong, pusat perjudian Makau dan hujung barat Delta Sungai Pearl di pusat pertumbuhan ekonomi di selatan China. 

Jambatan Hong Kong-Zhuhai-Makau memiliki bahagian kembatan dan jalan sepanjang hampir 35 kilometer dan terowongan sepanjang 6.,7 kilometer di atara pulau-pulau buatan yang memungkinkan kapal-kapal melintas.

Presiden Xi Jinping memimpin perasmian jambatan itu, tetapi tidak banyak menyampaikan pidato pembukaan.
Presiden China Xi Jinping Hadiri Upacara Pembukaan Jembatan Hong Kong-Zhuhai-Macau di Zhuhai, China (Reuters/Aly Song)
Presiden China Xi Jinping Hadiri Upacara Pembukaan Jambatan Hong Kong-Zhuhai-Macau di Zhuhai, China (Reuters/Aly Song) 
Reuters, Selasa (23/10/2018) melaporkan, jembatan tersebut akan mulai beroperasi pada Rabu saat layanan bus mulai melintas. Sementara untuk truk dan kenderaan peribadi memerlukan izin khusus untuk menggunakan kembatan itu. 

Menurut media China, pihak berwenang akan menggunakan sistem pengenalan wajah untuk mendeteksi pemandu yang menguap di jambatan, sebagai tindakan keselamatan. Jika seorang pemandu menguap tiga kali, alarm akan berbunyi. 

Pembangunan jambatan itu diusulkan pada 1980, tetapi ditentang oleh pemerintah Inggeris yang menguasai Hong Kong yang khuatir pembangunan jambatan akan membawa kota itu lebih dekat dengan China yang berpaham komunis. 

Banyak kritik dari Hong Kong yang mengatakan pembangunan jambatan itu merupakan bahagian dari tekanan dari berbagai sisi yang dilakukan oleh China untuk meningkatkan kawalannya atas kota otonomi itu. Namun, otoriti Hong Kong mengatakan, jambatan itu akan memperkuat posisi Hong Kong sebagai lokasi penghubung logistik dan penerbangan regional. (fid)

1 comment: