Monday, October 22, 2018

Gara-gara hukum murid yang terlambat, guru dibawa ke balai polis

   22 Oktober 2018  

https: img.okeinfo.net content 2018 10 22 18 1967398 gara-gara-setrap-murid-yang-terlambat-guru-di-china-dibawa-ke-kantor-polisi-C3VUwL6dhQ.jpg 
 Foto: Internet.

BEIJING - Komite disiplin tempatan di Provinsi Hunan, China bahagian tengah menyiasat kes mengenai seorang guru perempuan yang dibawa ke balai polis  kerana membuat siswanya berdiri, menyetrap siswanya sebagai hukuman. 

Melalui pernyataan pada Khamis, departemen publisiti di Kabupateng Zhuzhou mengesahkan   bahwa seorang guru perempuan dibawa ke balai polis  untuk disoalsiasat dan bahwa wakil ketua balai polis  itu telah dipecat. Penyiasatan lebih lanjut sedang berlangsung dan hasilnya keluar pada Jumaat minggu ini.

Berdasarkan laporan dari paper.com yang dilansir China Daily News, Isnin (22/10/2018), guru berusia 27 tahun yang bernama marga He itu mengajar di Sekolah Rendah Yuhong. Dia dibawa dari ruang kelas oleh beberapa polis dari Balai Polis Daerah   Lukou pada Selasa pagi. Dia ditahan selama lebih dari tujuh jam di ruang interogasi dan baru dilepaskan sekitar pukul 3 petang.

Alasan penahanan itu adalah kerana He menyetrap seorang siswa perempuan yang datang terlambat di depan kelas selama beberapa minit. Siswi itu kemudian menghubungi ayahnya, yang kemudian membawa polis  yang membawa sang guru ke balai polis.

"Saya tidak tahu siapa yang memberi wakil pimpinan balai polis kewenangan seperti itu? Apa yang saya lakukan salah? Saya tidak pernah menampar anak hanya kerana dia terlambat. Mengapa saya harus menerima perlakuan semacam itu kerana saya bekerja sangat rajin ?" kata He melalui pesan di grup WeChat ketika dibawa ke balai polis. Keterangan itu disahkan oleh para koleganya.

No comments:

Post a Comment