Friday, August 16, 2013

Mayat Korban Kerusuhan Mesir Terlantar di masjid

Jumaat, 16 Ogos  2013 

Jasad Korban Kerusuhan Mesir (Foto: EPA) 
Mayat  Korban Kerusuhan Mesir (Foto: EPA)
KAHERAH – Warga Mesir menggunakan masjid untuk menyimpan mayat korban kerusuhan Mesir. Mereka tidak boleh membawa mayat mangsa ke rumah sakit kerana terbatasnya tempat.

“Bilik mayat tidak dapat menyerap semua mayat mangsa. Polis  menolak mengurus persyaratan untuk memasukkan mayat korban ke kamar mayat,” kata doktor Mesir, Hany Nawara, seperti dikutip Guardian, Jumaat (16/8/2013).

Kurangnya perawatan khusus membuat mayat mangsa yang disimpan di dalam masjid cepat  busuk. Pihak keluarga pun secara tergesa-gesa menguburkan korban tanpa memenuhi prosedur yang diperlukan.

“Pemerintah Mesir membuat keluarga korban sangat putus asa sehingga mereka menguburkan jasad korban tanpa menyatakan penyebab kematiannya terlebih dahulu,” lanjut Nawara.

Pemerintah Mesir menyatakan, paling sikit    638 orang terbunuh dalam kerusuhan yang terjadi pada 'Rabu Berdarah', 14 Ogos lalu. Jumlah kematian yang sebenarnya dipercayai lebih ramai  kerana pemerintah hanya menghitung jasad yang ada di rumah sakit.

Kerusuhan dipicu bentrokan antara pasukan keselamatan dengan penunjuk perasaan penyokong   Mohamed Morsi. Sebahagian besar mangsa korban   akibat menerima berondongan peluru pasukan keselamatan.

No comments:

Post a Comment