Friday, July 29, 2016

Pengantin ditangkap dihari perkahwinan

 28/7/16

Cecilia Siaw (45) saat melakukan mugshot. (Foto: Mirror)
Menikah, Perempuan Ini Justru Difoto sebagai Tahanan  
 
Cecilia Siaw (45) saat melakukan mugshot. (Foto: Mirror)

PORTSMOUTH – Hari pernikahan seharusnya menjadi momen bahagia bagi semua orang yang mendambakannya, namun tidak bagi Cecilia Siaw. Perempuan berusia 45 tahun yang tinggal di Portsmouth, Britania Raya, GB ini harus melewatkan hari bahagianya kerana ditangkap polis  beberapa minit sebelum perkahwinannya berlangsung.

Penangkapan tersebut didasari kes pelanggaran imigresen dan pembelian dokumen palsu oleh Siaw. Pembelian dokumen ilegal itu membuat Siaw harus dipenjara selama enam bulan.

Dikutip dari Mirror, Khamis (28/72016), Siaw ‘diseret’ oleh polis  pada hari ketika ia seharusnya berfoto bersama sang suami. Namun calon pengantin itu   harus melakukan mugshot, yaitu istilah yang digunakan polis  untuk melakukan foto tahanan. Nampak Siaw telah berdandan dan mengenakan perhiasan mahal untuk pernikahannya.

Pendakwa Mahkamah Agong Portsmout, James Kellam mengatakan, Siaw yang menetap di GB sejak 2009 telah melebihi masa tinggal di surat keterangan imigresennya. Namun, Siaw mendakwa, pada 2013 telah membeli surat perpanjangan untuk tinggal di situ dengan harga EUR5,000    . Surat itu ia beli dari seseorang yang mengaku bekerja di Kantor Kementerian Dalam Negeri. Tetapi petugas kementerian membantah bahawa mereka pernah meregistrasikan Siaw untuk memperpanjang waktu tinggalnya.

“Ketika diwawancarai, Siaw mendakwa dirinya telah membeli dokumen perpanjangan itu dari seseorang di kereta. Keadaan itu seharusnya membuat dia sedar akan keaslian dokumen tersebut,” tutur Kellam kepada media setempat.
Sumber: Okezone.com

No comments:

Post a Comment