Thursday, January 5, 2017

Batal kahwin kerana wang mas kahwin kurang

5/1/17

Gara-gara uang mas kawin kurang, pasangan China batal nikah
Mempelai perempuan China lempar wang mas kawin. ©2017 Merdeka.com
 Sebuah video amatur menampilkan upacara pernikahan di China baru-baru ini, menarik perhatian publik sebab mempelai wanita marah dan membatalkan perkahwinan lantaran wang mas kahwin yang diberikan mertuanya tidak sesuai dengan ekspektasi.

"Saya tidak mau kahwin," teriak mempelai wanita itu sambil melempar anvelop dan wang yang diberikan, seperti dilansir dari laman Daily Mail, Khamis (5/1).
Mempelai wanita yang bernama Xiaoli itu menuduh sang mertua berbohong. Kerana mulanya dia dijanjikan wang sebanyak 10,001 yuan  sebagai hadiah perkahwinan. Namun ketika dia membuka anvelop, hanya ada 1.001 yuan di dalammya.

"Anda bilang mau memberi saya 10,001 yuan tapi ini hanya 1,001 yuan," kata Xiaoli dengan nada marah.
Mendapat reaksi demikian, ayah mertua Xiaoli terlihat sangat sedih. Sementara mempelai  lelaki tampak menenangkan Xiaoli.

Video tersebut diyakini dirakam di salah satu kota China. Namun pengunggah video tidak menyebutkan secara spesifik tempat upacara pernikahan itu.

Seperti di ketahui, China memiliki tradisi memberi hadiah wang senilai 10,001 yuan untuk menandakan mempelai wanita adalah satu di antara 10,000 wanita.
Tradisi memberi wang sebagai hadiah di pernikahan telah menjadi beban tersendiri bagi keluarga mempelai lelaki, terutama penduduk di daerah miskin.
Sumber:Merdeka.com  

No comments:

Post a Comment