Thursday, June 30, 2011

Pelik Tapi Benar : Wanita Ini Ketagihan, Sudah Makan 8 Sofa dan 5 Kerusi


Seorang perempuan yang hidup di Bradenton, Florida, Amerika Syarikat mengidap penyakit ganjil. Pica- Penyakit yang dideritai Adele Edwards, 30, ini ditemukan setelah dia ke doktor karena kecanduan makan busa(getah) dalam sofa. Adele ketagihan makan busa sebuah sofa sejak 21 tahun lalu. Ketika orang tuanya bercerai, umur Adele 10 tahun. Dia pun tertarik mencuba makan busa sofa setelah sepupunya mengunyah sofa untuk jenaka. Adele kemudian ikut-ikutan dan akhirnya ketagihan.

Ketika ini Adele sedang menjalani terapi untuk menghilangkan ketagihannya. Doktor memberitahu busa ini sangat berbahaya dan boleh membuat ususnya tersumbat. 

Adele Edwards mengaku memiliki nafsu makan pelik mengidam sesuatu yang bukan makanan seperti getah elastik, getah, dan objek lain yang ditemukan di sekitar rumahnya jika mengalami stress. Seperti laporan The Sun.

Beliau mengaku tidak boleh menghentikan kebiasaannya itu. Ia mengatakan sudah menghabiskan 8 sofa dan lima kerusi. Doktor sudah memperingatkan yang ketagihan memakan barang-barang itu boleh mengakibatkan kecelakaan teruk.

Doktor menyatakan ia menderita gangguan makan yang disebut Pica, dari bahasa latin magpie, di mana penderitanya mengidam sesuatu non-makanan.

Kekasihnya, Chasney, 26 telah merayu supaya beliau menghentikan kebiasaan pelik itu. Setelah menderita sindrom itu selama 20 tahun, kini Adele merasa bimbang jika kebiasaan buruk itu membuat anak-anaknya tidak beribu.

"Saya takut dan saya tidak pernah mengunyah sofa di depan anak-anak saya. Mereka tidak tahu apa yang saya lakukan. Namun, saya takut suatu ketika orang-orang mengatakan yang ibu mereka meninggal kerana terlalu banyak makan sofa," jelas Adele, lagi.
catatan indah.com

No comments:

Post a Comment